Nissan Leaf: Elbilen

Nisse Svärd åkte till Portugal för att känna på Nissans nya elbil. Och för att använda ett slitet uttryck - spänningen är ooolidlig.

Bild 370101

Nisse befinner sig utanför Lissabon i Portugal för att provköra Leaf som kommer till Sverige i mitten av nästa år.


Hur är första intrycket?
Nisse Svärd (NS): Förvirrat. Först var det sommartid, sedan blev det vintertid, och här är det portugisisk tid. Dessutom har jag två mobiler, med olika tid. Jag har verkligen ingen aning om vad klockan är? Men inte nog med det, jag befinner mig i framtiden också, närmare bestämt i mitten av 2011. Det är nämligen då Nissan Leaf kommer till Sverige. Anledningen att vi får provköra redan nu är att den lanseras i Japan och USA inom kort.

Bild 370102

Enligt Nisse ser den ut som en näpen fisk. Vad tycker du?


Nu tänkte jag ju lite mer på första intrycket av bilen?
NS: Bilen jaha... Jo, bilder har vi ju sett ett bra tag nu, men som brukligt ser de annorlunda ut i verkligheten. Jag tycker den har ett näpet utseende, lite som ett fiskansikte som tittar på en. Ingen akvariefisk, utan en snäll liten fisk som simmar på de stora djupen. Det kanske inte låter så positivt, men den har karaktär, dock inget aggressivt eller ilsket utseende.

Det är ju inte bara en ny bil, det är en elbil, så vad kan vi jämföra den mot?
NS: Nej, det finns ingen föregångare att jämföra mot. Faktum är att Leaf är helt ny, till och med plattformen är ny. Nissan ville utveckla ett bil helt från grunden eftersom de inte ville pressa in ett batteri i en befintlig modell.
I klassen kan man man jämföra den mot en bil i C-segmentet, alltså det vi kallar Golf-klassen. Den tar fem personer och 330 liter bagage, eller 329 om man ska vara noga, för laddsladden måste ju med. Den är 4,4 meter och axelavståndet är 2,7 meter, vilket gör den något större än en Golf, mer som en Astra eller Prius.
Prismässigt ska den vara jämförbar med en fullutrustad diesel (Nissan preciserade faktiskt inte närmare) eller en fullutrustad Prius.

Bild 370103

Den är precis lika stor som Prius och kommer att kosta ungefär lika mycket.


Några överraskningar?
NS: Positivt är att det är mer bil än exempelvis elbilen Peugeot iOn (läs vår provkörningsrapport av iOn här) som jag körde nyligen. Men något jag inte fattar är varför man har sparat in på något så "billigt" som en ställbar ratt - den går att flytta i höjdled, men den går inte att flytta mot kroppen. Bara för att man kör elbil ska man väl inte sitta illa?

Du var tidigare inne på vad den ska kosta - har du några siffror?
NS: Efter lanseringen i USA och Japan kommer den under första kvartalet till Storbritanien, Portugal och det beror på att de länderna subventionerar elbilar (läs mer om detta här). Med subvention kostar Leaf cirka 30.000 euro. Vad den kostar utan subvention är lite svårt att säga, jag har sett ett pris i Storbritanien på 33.300 euro, och vad det betyder i Sverige är svårt att sia om, men jag gissar på 340.000-350.000 kronor. Detta såvida inte regeringen får tummen ur att besluta om subventioner eller liknande.

Vad ska du göra nu?
NS: Nu ska jag ut och köra lite mer, det ska bli väldigt intressant.

• Mer fakta och allt om hur den är att köra läser du i auto motor & sport nummer 24. I butik 18:e november.

Bild 370104

Plats för fem personer och 330 liter bagage.


Bild 370105

En längre provkörning och mer fakta läser du i auto motor & sport nr 24.


Bild 370106

Jag kan tänka mig att köpa Leaf!
237
210