Li Shufu medger oenighet i Volvotoppen

Volvo PV:s ägare och styrelseordförande, Li Shufu, medger att han vill ha en annan inriktning än den Volvoledningen vill se. Shufu vill bygga lyxiga modeller,...
Annons

Volvo PV:s ägare och styrelseordförande, Li Shufu, medger att han vill ha en annan inriktning än den Volvoledningen vill se. Shufu vill bygga lyxiga modeller, men nya vd:n Stefan Jacoby vill ”sluta härma premiumtyskarna”.

Li Shufu medger oenighet i Volvotoppen

Styrelseorförande Li erkänner öppet att han och den operativa Volvoledningen har olika åsikter, men det är ”fullt normalt och vi fortsätter att kommunicera.”

Att det skulle uppstå kulturkrockar mellan svenska personbilstillverkaren Volvo och de nya, kinesiska ägarna var väntat. Men de flesta på Volvo hade nog gärna sett att friktionen inte gav så många gnistor och framför allt inte syntes i media.

Li Shufu medger oenighet i Volvotoppen

Stefan Jacoby vill sätta en ny prägel på Volvo, ”tillbaka till rötterna”.

Den nya vd:n Stefan Jacoby, som värvats från Volkswagen i USA, vill sätta en ny prägel på Volvo där man "slutar härma tyska premiumtillverkare" och istället återvänder till sina gamla kärnvärden. Jacoby har redan rullat igång denna reformation och inom några månader vet vi nog mer om vad som väntar Volvo i framtiden.

Parallellt med detta har den dynamiska styrelseordföranden Li Shufu, som började sin bana med två tomma händer, velat skapa ett lyxbilsmärke som i Kina kan konkurrera med exempelvis Mercedes och BMW.

Att ha dubbelkommando i en bil brukar sällan fungera och Li Shufu medgav öppet under en diskussion i Shanghai, som arrangerades av kinesiska "Financial Times", att det finns olika synsätt inom Volvo. Samtidigt underströk Li att det är fullt normalt att ha olika åsikter och att man måste fortsätta att kommunicera kring framtidsfrågorna för att komma fram till ett gemensamt synsätt.

Under diskussionen berättade Li Shufu att han är beredd att backa om han blir övertygad och Volvos operativa ledning vägrar att ändra inriktning:
"Varför skulle jag ändra mig?" frågade Li retoriskt. "Jo, för att de har tagit Volvo dit där företaget står idag. Då måste de ha goda skäl att hålla fast vid sin övertygelse."

Styrelseordförande Li Shufu vill fördubbla Volvos försäljning och komma upp i 800.000 bilar per år, en ambition som också vd Stefan Jacoby delar. Men vägen dit ser kanske olika ut, beroende på vilka glasögon man väljer. Och det sker inte helt utan konflikter, vilket vi rapporterade om här.

Annons
Annons
Rulla till toppen