Mercedes CLS: Designikonen får snåla muskler

Andra generationen av designikonen Mercedes CLS har inte börjat säljas än, men den extra muskelstarka versionen 63 AMG är redan klar. Vad sägs om 525...
Annons

Andra generationen av designikonen Mercedes CLS har inte börjat säljas än, men den extra muskelstarka versionen 63 AMG är redan klar. Vad sägs om 525 hästar, 700 newtonmeter och förbrukning under litern per mil!

 

Mercedes CLS: Designikonen får snåla muskler

Skönheten kan också fås som odjur: CLS 63 AMG kör ikapp det mesta men är inte törstigare än en beskedlig mellanklassare.

Världens första fyrdörrarscoupé Mercedes CLS presenterades i andra generationen på Parissalongen nyligen, och nu finns också den muskel- och lyxtrimmade versionen från Daimlers prestandaavdelning AMG. Den står som ett huvudnummer hos Mercedes på Los Angeles Auto Show (LAAS) just nu.

I likhet med sina syskon i S-klass och CL-klass får CLS från den egna trimstugan behålla tillnamnet 63 AMG, trots att V8-motorn krympt från 6,3 liter (ja, egentligen 6,2) till 5,5 liter. Med hjälp av dubbelturbo har AMG:s drivna ingenjörer kompenserat för den mindre cylindervolymen och fått ut ännu högre effekt – samtidigt som man sänkt förbrukningen med inte mindre än 32 procent i blandad körning.

Mercedes CLS: Designikonen får snåla muskler

Generation II av designikonen CLS kommer till Sverige tidigt 2011. Den lever upp till sina fartfyllda linjer redan med standardmotorerna, men får extra temperament som 63 AMG.

Trots att AMG-versionen av CLS har en rad designmässiga detaljer som skiljer den från standardbilen, är det drivlinan som står i fokus för de flesta intresserade. Motorn har cylindervolymen 5.461 kubikcentimeter och ger maximalt 525 hästkrafter vid 5.250 r/min. Max vridmoment är 700 Nm mellan 1.750 och 5.000 r/min. Kraften överförs till bakhjulen via en sjustegad automatlåda utvecklad av AMG. Den kallas MCT-7 och är en automat med lamellpaket i stället för momentomvandlare, med inbyggd start/stoppfunktion. I sportläget och manuellt läge ger den också mellangas vid nedväxling.
(Läs mer om motorn och transmissionen på den här länken.)

Mercedes CLS är en ganska tung bil, men AMG-motorn räcker för att accelerera den 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Fartökningen stoppas elektroniskt vid 250 km/h.

Mercedes CLS: Designikonen får snåla muskler

Den exklusiva interiören skiljer sig från standardbilens bland annat genom den treekrade ratten med växlingspaddlar i aluminium, extra skålade stolar med nappaläder och dekordetaljer i svart pianolack.

Dessa prestanda till trots har AMG-folket lyckats trolla ner bensinförbrukningen till under en liter per mil. Enligt NEDC-normen drar 525-hästarsmotorn 9,9 l/100 km I blandad körning, vilket AMG hävdar är 32 procent snålare än den gamla sugmotorn på 6,2 liter. Utsläppet av koldioxid ligger på 232 gram per kilometer.

Om man som spekulant på CLS 63 AMG upptäcker att 525 hästar och 700 Nm känns lite i underkant, så erbjuder AMG faktiskt ett alternativ: man väljer till paketet AMG Performance Package och får i stället 557 hästkrafter och 800 newtonmeter. Då sjunker accelerationstiden med en tiondel till 4,3 sekunder. Paketet påverkar inte förbrukningen, uppger AMG.

Mercedes CLS: Designikonen får snåla muskler

Med 525 hästkrafter och 700 Nm redan från 1.750 r/min klarar CLS 63 AMG sprinten till 100 km/h på 4,4 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Tycker man ändå att toppfartsspärren känns begränsande, finns möjligheten att få den höjd till 300 km/h – under förutsättning att man beställer AMG Driver´s Package, som samtidigt inkluderar professionell körträning med instruktörer från AMG Driving Academy.

Automatlådan hos CLS 63 AMG ger möjlighet till vitt skilda körstilar i och med att den har fyra växlingsprogram att välja mellan. I läge ”C” (controlled efficiency) kör man lugnt och miljövänligt, med tidiga uppväxlingar och start/stoppfunktionen inkopplad. I läge ”S” som i sport ändras temperamentet till betydligt snabbare reaktioner, och dessa betonas än mer i läge ”S+” som ger ännu snabbare växlingar under fullgas. För den som föredrar att själv ha kommandot, finns läge ”M” som i manual, då man växlar efter eget huvud med rattpaddlarna.

Mercedes CLS: Designikonen får snåla muskler

Nya motorn är mycket kompakt och precis som hos BMW:s turbo-V8:a används laddluftkylare med luft/vatten. Mercedes har lagt kylpaketen mellan topplocken, ovanpå motorn. Mycket jobb har lagts på att få ner bränsleförbrukningen, oljepumpen har till exempel variabelt tryck beroende på effektuttag. KLICKA FÖR STÖRRE

CLS 63 AMG har stålfjädring på framaxeln och luftfjädring baktill, och med AMG Ride Control har man tre lägen för fjädring och dämpning att välja på: ”Comfort”, ”Sport” och ”Sport Plus”. Även karossens krängning påverkas och minskas märkbart i de båda sportlägena.

Ride Control påverkar också styrningen, som nu är helt elektromekanisk och anpassas efter både valt chassiläge och hastigheten.

I den omfattande utrustningen ingår bland annat vingelvarning och dödavinkelnbevakning – med korrigerande ingrepp via bromsarna om föraren inte reagerar och det är risk är kollision.

Den som trots allt tycker att det fattas saker i utrustningen, kan kryssa för några ytterligare på tillvalslistan:
# Extra lätta, femekrade AMG-fälgar med däck i dimension 255/35 R 19 fram och 285/30 R 190 bak.
# Diffbroms på bakaxeln med upp till 40 procent låsfunktion.
# AMG bromssystem med keramiska skivor.
# AMG ”Carbon Package” med yttre och inre detaljer i kolfiber.
# Belysta dörrtrösklar med AMG-logo.

CLS 63 AMG börjar levereras under 2011 som 2012 års modell. Några uppgifter om pris har inte nämnts. Gamla modellen kostar i dag i Sverige från 1.066.000 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen