BMW 1-serie M Coupe – äntligen här

Efter mycket hysch-hysch är den äntligen officiell: BMW 1-serie M Coupe! Med 340 hk stark turbosexa och 500 Nm som mest är sportcoupén en hårig...
Annons

Efter mycket hysch-hysch är den äntligen officiell: BMW 1-serie M Coupe! Med 340 hk stark turbosexa och 500 Nm som mest är sportcoupén en hårig best som faktiskt kan mäta sig med storebror M3 – men till ett betydligt bättre pris.

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW har mixat alla de rätta beståndsdelarna med liten bil, stor och kraftfull motor, sexväxlad manuell låda, sportigt satt chassi och stora bromsar lånade från M3:an. Dessutom prissatt på en ”rimlig” nivå. KLICKA FÖR STÖRRE

Har BMW skjutit sig själv i foten? Nä, det tror vi ändå inte men onekligen har man skapat en ny modell som på allvar kan utmana storebror M3. Låt oss titta närmare på faktabladet för BMW:s 1-serie M Coupe.

BMW har lyft ner sin beprövade, 3,0-liters dubbelturbomotor N54 i 1-serien. Det rör sig alltså inte om den nyare N55 som med förvillande lika effektsiffror uppnår i stort samma sak, fast med enkelturbo (twinscroll). Det har varit mycket spekulerande om BMW skulle öka effekten i N54-motorn men det är åtminstone så officiellt att toppeffekten anges till 340 hk vid 5.900 rpm. Vridmomentet är med turboaggregatens hjälp både högt och brett utspridit, med tillfällig "overboost" finns det 450 + 50 Nm att tillgå mellan 1.500-4.500 rpm.

BMW uppger vikten på 1-serie M Coupe till 1.495 kilo (var kommer alla dessa kilo från?) och det ger ett vikt/effektförhållande på 4,4 kg/hk. Lite sämre än M3:an som på sina 1.655 kilo har 420 hk/400 Nm att tillgå ur V8-motorn (3,9 kg/hk), men i gengäld har 1-serie Coupe betydligt mer vridmoment i sin turbosexa.

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

Som synes är det rejält breddade hjulhus (plus 5,5 centimeter i bredd) som behövs för 265/35-R19 däcken bak, 245/35R19 fram. KLICKA FÖR STÖRRE

Accelerationen 0-100 km/h ligger väldigt lika mellan de två modellerna, bara en blinknings skillnad. BMW uppger 0-100 km/h på 1-serie M Coupe till 4,9 sekunder, 0-200 km/h ska gå på 17,3 sekunder. Lite beroende på mätning är motsvarande siffror för M3:an 4,7 och 16,0 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukningen anges till 9,6 l/100 km och CO2-utsläppet blir då 224 g/km.

Nästa vår lär vi få tillfälle att testa nya 1-serie M Coupe på allvar och även om accelerationssiffrorna är något sämre, jämfört med M3:an, är det förmodligen betydligt jämnare på en bana – kanske till och med fördel för "lillbrorsan"? M Coupe har till exempel samma uppsättning bromsar fram och bak, 360 respektive 350 millimeter i diameter fram/bak. Jämfört med en vanlig 1-serie Coupe har de breddade hjulhusen gett 71 millimeter bredare spårvidd fram (1.541 mm) och 46 extra millimeter bak (också 1.541 mm). Totalbredden är nu 55 millimeter större (1.803 mm) och längden fortfarande behändiga 438 centimeter.

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW vill markera släktskapet mellan nya 1-serie M Coupe och den första generationen M3, här exemplifierad med BMW M3 Sport Evolution från slutet av 80-talet. Fast då ska man hålla i minnet bilarna är ungefär lika långa (en längd strax över 4,3 meter) men gamlingen E30 M3 är faktiskt 200 kilo lättare. När ska BMW göra en riktigt lätt och kul sportmodell? KLICKA FÖR STÖRRE

Sexväxlad manuell låda är standard och några andra alternativ, som till exempel dubbelkopplingslådan DKG, nämns inte. Standard är också M-differentialen i bakaxeln som kan låsa bakhjulen upp till 100 procent. Som förväntat har 1-serie M Coupe alla de elektroniska hjälpsystem som vi hittar hos BMW:s moderna modeller. Föraren kan välja karaktär med hjälp av "M Dynamic Mode" och då tillåts mer hjulspinn och antisladdsystemet stöttar först när det går riktigt brett i kurvorna.

För de som vill grotta ner sig i alla fakta, mått och detaljer kan vi rekommendera BMW:s officiella pressrelease, som går att ladda hem som pdf-fil genom att klicka på denna länk. BMW 1-serie M Coupe ska byggas i Leipzig-fabriken och listpriset i Tyskland, inklusive moms, blir 50.500 euro. En försvarlig summa pengar men inte så farligt om vi jämför med till exempel Audi TT RS (från 56.150 euro, med 340 hk/450 Nm) eller storebrorsan M3 Coupé (från 68.750 euro).

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

BMW 1-serie M Coupe - äntligen här

Annons
Annons
Rulla till toppen