Tesla S kommer 2012 – och den blir billig

I Teslas monter på Detroitsalongen står en naken aluminiumkaross. Det är stommen till Tesla S, en elbil i familjeformat som går upp till 48 mil...
Annons

I Teslas monter på Detroitsalongen står en naken aluminiumkaross. Det är stommen till Tesla S, en elbil i familjeformat som går upp till 48 mil på en laddning. Tillverkningen startar 2012 och priset blir förvånansvärt lågt.

Tesla S kommer 2012 - och den blir billig

Tesla Motors har klätt av sin kommande elektriska familjebil modell S på den pågående Detroitsalongen. Detta för att visa hopfogningen av den lätta och vridstyva aluminiumkarossen i en process som bidrar till att hålla priset nere. Tesla S ska kosta under 50.000 dollar i grundpris med amerikanska statens subvention avdragen.

Tesla Motors vill med den tomma karossen visa hur smart produktionsprocesen är, med en kombination av svetsning och limning av karosskomponenterna. Just sättet att tillverka karossen bidrar till prissättningen av bilen: Tesla S blir förvånansvärt billig med tanke på storleken och att den till största delen byggs i aluminium. Med den statliga amerikanska elbilspremien avdragen börjar baspriserna på 49.500 dollar, vilket med dagens kurs motsvarar cirka 340.000 kronor. Till det kommer så regionala avgifter såsom transporter, punktskatter och moms.

Enligt Tesla har man kunnat skapa en mycket rymlig kupé tack vare att drivpaketet blir kompaktare än en konventionell förbränningsmotor. Under "motorhuven" finns till exempel ett extra bagageutrymme. Normalt är bilen femsitsig, men med ett extra baksäte kan ytterligare två barn få plats.

Tesla S kommer 2012 - och den blir billig

Nej det är inte motorn som fattas framtill på Tesla S – den ligger där bak, och under fronthuven är det plats för bagage.

Motorn ligger baktill under bagagerumsgolvet och driver bakhjulen via en enkel reduktionsväxel med bara en given utväxling.

Batteripaketet är placerat i golvet och konstruerat så att det går att byta på mindre tid än det tar att fylla upp en tank bensin, åtminstone påstår Tesla det. Därmed skulle det vara möjligt att skifta batteripaket istället för att vänta på en uppladdning.

Att ladda batterierna ska enligt Tesla gå mycket snabbt, förutsatt att man har ett kraftigt eluttag hemma. Bilen kan laddas med 120, 240 eller 480 volt, men några strömstyrkor anges inte. Med en snabbladdare på 480 volt ska batteripaketet kunna återuppladdas på 45 minuter. Batteripaketet ska finnas i tre storlekar för en räckvidd på 260, 370 eller 480 kilometer.

Motoreffekten anges hittills inte, men Tesla hävdar att S-modellen klarar noll till 100 km/h på under sex sekunder.

Enligt Tesla finns i dag drygt 3.500 förhandsbeställningar på S-modellen från USA och Europa. När produktionen kommit igång i mitten av nästa år ska fabriken i Fremont, Kalifornien, bygga cirka 20.000 Tesla S om året.

Hittills har Tesla sålt cirka 1.500 exemplar av sin Roadster i över 30 länder och dessa har enligt Tesla avverkat drygt 8,5 miljoner miles (14 miljoner kilometer) på vanliga vägar. Det betyder, fortfarande enligt Tesla Motors, att dessa bilar har sparat 1,6 miljoner liter bensin, motsvarande mer än 22.000 fat råolja.

Hur många ton koldioxid som inte har släppts ut av dessa eldrivna bilar, har Tesla däremot inte räknat ut.

Annons
Annons
Rulla till toppen