Fiat Freemont – Dodge Journey på italienska

Nu får vi det första beviset på äktenskapet mellan Fiat och Chrysler: Freemont. Den nygamla modellen presenteras på Genèvesalongen och får dieselmotorer från Fiat. Frågan...
Annons

Nu får vi det första beviset på äktenskapet mellan Fiat och Chrysler: Freemont. Den nygamla modellen presenteras på Genèvesalongen och får dieselmotorer från Fiat. Frågan är bara hur en ”FiatChrysler” tas emot i Europa?

Fiat Freemont - Dodge Journey på italienska

I Nordamerika är kunderna inte alls lika känsliga för ”badge engineering” och nu ska det bli extra spännande att se ett europeiskt varumärke användas för en amerikansk bilmodell. Dodge Journey ska nämligen byta skepnad i Europa och istället säljas som ”Fiat Freemont”.

Som vi alla vet gick äktenskapet mellan Mercedes och Chrysler inte speciellt bra. DaimlerChrysler upplöstes i maj 2007 efter tio års försök att slå ihop de olika företagskulturerna. Investmentföretaget Cerberus tog över Chrysler och körde snabbt företaget i botten.

Fiats koncernchef Sergio Marchionne tog över rodret 2009 med löfte om att skjuta till ny teknik och idag står faktiskt Chrysler på benen igen och kan eventuellt, om några dagar, visa ett litet överskott i årsbokslutet. "FiatChrysler" lyckas uppenbarligen bättre men nu kommer vi till avgörande fråga: kommer de europeiska kunderna att acceptera Chryslermodeller med Fiat-logotyp i fronten?

Första bilen ut blir Fiat Freemont och den ska premiärvisas på Genèvesalongen. Ryktena om modellen kom redan i slutet på december (läs mer på denna länk) men nu är Freemont officiell och vi har de första bilderna.

Fiat Freemont - Dodge Journey på italienska

Sju säten, fyrhjulsdrift som tillval, smarta och fällbara stolar samt en längd på 490 centimeter. Ska man välja en Freemont framför exempelvis en Volvo XC90?

För Fiats del fyller Freemont en lucka i sortimentet då behöver något nytt för de som söker en sjusitsbil. Tredje sätesraden har stolsryggar som går att fälla ner och då bildar ett plant lastgolv. Fäller man även baksätet i mitten skapas ett lastutrymme på hela 1.461 liter. Freemont kan dessutom erbjuda fyrhjulsdrift, för de som behöver detta. Inte helt olikt till exempel Volvo XC90 och de båda råkar vara nästan exakt lika långa 489 centimeter.

Fiat Freemont ska erbjudas med två versioner av Fiat PowerTrains tvålitersdiesel, antingen med 140 eller 170 hk. Som grädde på moset finns också Chryslers nya Pentastar bensin-V6 på 3,6 liter och 276 hk som tillval. De fyrhjulsdrivna versionerna (170 hk diesel och V6) får båda sexstegad automatlåda som standard.

Chassi och väghållning har förbättrats av Fiat för att passa europeiska förhållanden och man har även förbättrat bullerdämpningen på Journey – förlåt, Freemont. Mer om bilen går att läsa i Fiats pressmeddelande som kan laddas ner som pdf-dokument genom att klicka här.

Fiat Freemont - Dodge Journey på italienska

Annons
Annons
Rulla till toppen