Lutz hemliga vapen - fyra journalister

När Bob Lutz ledde produktutvecklingen på GM hade han ett hemligt "vapen": fyra motorjournalister. De testade alla modeller innan serieproduktion och murvlarnas ord var lag - allt var tvunget att utföras.

Bild 368852

Bob Lutz har haft en självsäker framtoning i media med gott om åsikter. Men egentligen har han kanske varit en bättre lyssnare än vi trott.


Bilindustrilegenden Bob Lutz lämnade många bevingade ord bakom sig när han - äntligen, tyckte säkert många - gick i pension förra sommaren vid 78 års ålder. Nu ska man inte bara klandra Lutz för den sena pensionen, han blev övertalad att stanna och även om många beslut blev fel hade "Maximum Bob" ofta rätt och lyckades entusiasmera sin omgivning.

Ett av talesätten som Lutz ofta upprepade, och förmodligen inte kommit på själv, var detta: "Inom bilindustrin behöver vi fokusera på tre saker - produkt, produkt och produkt." Sen kunde han lägga till att denna produkt förstås också måste vara snyggt designad och ha en bra kvalité. Inte så märkvärdigt kanske, men det är många inom bilindustrin som glömmer bort att nyckeln till framgång är bra, snyggt förpackade och välbyggda bilar - sen kommer resten av sig själv.

Nu verkar preskriptionstiden gått ut för en av Bob Lutz hemligheter i sitt arbete som "produktchef" hos GM. TV-profilen John McElroy, som bland annat skriver för den jättelika bloggsajten "Autoblog.com" berättar i sin senaste krönika något som han vetat om en längre tid, men blivit ombedd av Lutz att inte berätta.

Bild 368853

Bob Lutz tog många beslut, en del blev mindre bra men ofta blev det rätt. Fingertoppskänslan förstärktes av en grupp journalister som granskade varje ny modell.

Bob Lutz var väl medveten om att amerikanska bilmodeller inte på många decennier hade haft samma kvalitetsnivå som sina europeiska och framför allt asiatiska konkurrenter. En hel generation bilköpare hade vuxit upp med uppfattningen att amerikanska bilar förvisso var balla och billiga, men "skräp" jämfört med den gedigna känsla som många andra tillverkare presterade.

För att lyfta kvalitetskänslan heltidsanställde Bob Lutz fyra motorjournalister som rapporterade direkt till honom. De fick i uppdrag att testa och tycka till om alla bilmodeller innan de gick i produktion och journalisternas ord var "lag".

Allt måste utföras till journalisternas belåtenhet innan en bilmodell fick godkänt, vilket även inkluderade design. Eftersom journalisterna inte hade några vänner inom GM, inga hänsyn som måste tas och inget begrepp om vad förändringar hade för konsekvenser presenterade de sanningar som ingen GM-anställd ens vågade tänka högt.

Enligt John McElroy och Bob Lutz var det dessa fyra motorjournalisters rapporter som fick GM att så snabbt och effektivt höja kvalitetsnivå på de nya modellerna. Lutz ville inte att någon annan inom bilindustrin skulle veta hur han jobbade och bad därför om sekretess från McElroy.

Men nu vet vi alltså nyckeln till att lyckas inom bilindustrin: fokusera på produkten och anställ några motorjournalister som utför granskningsarbetet - de är nämligen bilnördar och dessutom brutalt ärliga!

Helt rätt taktik, bäst kritik från du från utsidan. Internt blir det alldeles för många hänsyn.
335
21