Volvo väljer Shanghai som centrum i Kina

Högkvarteret i Kina placeras i Shanghai, det meddelar Volvos styrelsemedlem Freeman Shen. Målet är att växa kraftigt och redan 2015 sälja 200.000 bilar i Kina....
Annons

Högkvarteret i Kina placeras i Shanghai, det meddelar Volvos styrelsemedlem Freeman Shen. Målet är att växa kraftigt och redan 2015 sälja 200.000 bilar i Kina.

Volvo väljer Shanghai som centrum i Kina

Freeman Shen är utbildad i USA, har jobbat för Fiat i Kina och är nu ansvarig för både Volvos tillverkning och försäljning i Kina. Målet är att växa snabbt, mycket snabbt.

Redan i början på förra hösten, bara tre veckor efter att Zhejiang Geely Holding Group officiellt köpt Volvo Car Corporation av Ford Motor Company, läckte det ut uppgifter i kinesiska media om ett nytt högkvarter i Kina. Den 20 augusti kunde vi återberätta uppgifter som pekade ut Jiading Industrial Zone utanför Shanghai som platsen för det nya högkvarteret med fabrik, huvudkontor, inköpsavdelning, FoU-centrum och ett museum.

Nu bekräftar Freeman Shen, styrelsemedlem i Volvo och den som ska leda verksamheten i Kina, att det är Shanghai som blir centrum. Freeman Shen har ansvar både för den industriella (tillverkningen) och den kommersiella (försäljningen) delen. Shen har en Mastersutbildning i engineering och business administration från amerikanska universitet där han inledde sin karriär inom bland annat BorgWarner och sedan var chef för Fiat Powertrain Technologies i Kina 2007-2009 innan han började på Geely.

Volvo sålde strax över 30.000 bilar i Kina under 2010 men enligt Freeman Shen ska man med den nya fabriken kunna komma upp i 200.000 bilar till 2015. "Kina ska bli Volvos andra hemmamarknad" sa Shen till nyhetsbyrån Reuters i Shanghai.

Annons
Annons
Rulla till toppen