Panamera S Hybrid - snålaste Porschen

Med en förbrukning på endast 6,8 l/100 km är Panamera S Hybrid faktiskt den snålaste Porschen - någonsin! Ändå är den nya hybridmodellen inte långsam, totaleffekten 380 hk räcker för 0-100 km/h på 6,0 sekunder och en toppfart på 270 km/h.

Bild 368527

Sedan produktionsstarten för 15 månader sedan har det sålts nästan 30.000 Panamera, merparten av dem i de mera påkostade modellversionerna. En lysande affär för Porsche, alltså, som nu slänger in ännu ett modellalternativ i form av Panamera S Hybrid. KLICKA FÖR STÖRRE BILD


Som ni nog kan gissa har Panamera S Hybrid samma drivlina som i suvmodellen Cayenne S Hybrid. Det är Audis 3,0-liters V6-motor som med kompressorhjälp ger 333 hk (245 kW) och dessutom får draghjälp av elmotorn som tillför 47 hk (34 kW). Elmotorn kan dessutom anta funktionerna som startmotor vid start och generator vid inbromsning.

Med hjälp av specialutvecklade lågfriktionsdäck från Michelin (hur är våtgreppet, undrar vi oroligt?) blir förbrukningen enligt NEDC-cykeln inte mer än 6,8 l/100 km och koldioxidutsläppet anges till 159 g/km. Även med standarddäcken stannar förbrukningen vid 7,1 l/100 km och CO2-utsläppet blir då 167 g/km. I vilket fall är det en nivå som ingen annan bilmodell i detta exklusiva segment kan matcha och det är dessutom den lägsta förbrukningssiffran någonsin för en Porschemodell.

Bild 368528

På den här "röntgenbilden" får vi en liten inblick i hur systemet är uppbyggt. Själva elmotorn, som även fungerar som startmotor och generator, sitter som en tunn "tallrik" (markerad med rött) mellan motor och transmission. Batteripaketet ligger i botten på bagageutrymmet och har ett ventilationssystem som ska hålla koll på temperaturerna. KLICKA FÖR STÖRRE


Men med den sammanlagda toppeffekten på 380 hk är prestanda ändå inget att skämmas över. Elmotorns vridmoment hjälper till för att göra sprinten 0-100 km/h på 6,0 sekunder och toppfarten är 270 km/h. Den som vill snåla på dropparna ska veta att man ända upp i hastigheten 165 km/h kan "segla" med elmotorn, det vill säga stänga av V6:an och låta elmotorn sköta framdrivningen när det inte behövs så mycket effekt. Elmotorn är tillräckligt kraftfull för att driva Panamera S Hybrid ensam upp i 85 km/h.

Som modell är S Hybrid mer välutrustad än V8-modellen, luftfjädring och de elektroniska stötdämparna PASM är till exempel standard. Från Cayenne S Hybrid känner vi också igen bildskärmen med sin pedagogiska grafik där man kan se hur drivningen fungerar.

Porsche börjar leverera Panamera S Hybrid i juni, i Tyskland, och där börjar priserna på 106.185 euro. Publik premiär blir det på Genèvesalongen, 1 mars.

Bild 368529

Bild 368530

Bild 368531

Bild 368532

Imponerande av Porsche. Hade jag varit i målgruppen skulle det vara ett gjutet val!
307
61