Range Rover slår en Volt med "Range e"

Inte riktigt seriemässig ännu, men Range Rover vill visa vad som kommer snart med konceptbilen ”Range e”. V6-diesel och elmotor ger låg förbrukning och endast...
Annons

Inte riktigt seriemässig ännu, men Range Rover vill visa vad som kommer snart med konceptbilen ”Range e”. V6-diesel och elmotor ger låg förbrukning och endast 89 g/km i CO2-utsläpp. På enbart eldrift kommer man tre mil.

Range Rover slår en Volt med "Range e"

Riktig terrängbil med elmotor? Nja, då finns det inte mycket på marknaden just nu. Men Range Rover har något på gång, som man gärna visar upp på Genèvesalongen. KLICKA FÖR STÖRRE

Söker man en lyxig, terrängduglig bil med låg förbrukning och miljöprofil finns det inte mycket att välja på. Men snart har nog Range Rover en seriemässig modell som passar in och en försmak ska vi få redan på Genèvesalongen, som öppnar för media 1 mars.

Konceptbilen "Range e" har den välbekanta 3-liters TDV6 som är kopplad till ZF-automaten med åtta växlar. Men förutom det har Range Rover även tillfört en elmotor och ett batteripaket. Detaljerna är man lite förtegna om ännu men det utlovas i alla fall ett koldioxidutsläpp på endast 89 g/km – och då utgår vi från att man använder den standardiserade mätmetoden i EU.

Både elmotor och batteripaket måste vara hyggligt tilltagna då Range Rover utlovar en körsträcka på 20 miles, det vill säga 32 kilometer, på enbart eldrift. Den sammanlagda körsträckan med el och diesel anges till 110 mil, man lär alltså ha rejäl träsmak i häcken innan det är dags att tanka.

Range Rover slår en Volt med "Range e"

Range Rover slår en Volt med "Range e"

Annons
Annons
Rulla till toppen