Golf Cabriolet är klar – äntligen!

Nio års väntan är över: nya VW Golf Cabrio är officiell och finns att beskåda på Genèvesalongen om en vecka. Den har all teknik från...
Annons

Nio års väntan är över: nya VW Golf Cabrio är officiell och finns att beskåda på Genèvesalongen om en vecka. Den har all teknik från Golf VI och fäller suffletten med ett knapptryck på 9,5 sekunder.

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Grundpriset för nya Golf Cabrio börjar på 23.625 euro för versionen med 1,2-litersmotor på 105 hästar. Då ingår alla krockkuddar, komplett säkerhetsutrustning, klimatanläggning och stereo.

Förseriebilarna har redan börjat byggas i de klassiska Karmann-lokalerna i Osnabrück, där både Skalbaggen och Golf i cabversion alltid har byggts. Historien upprepar sig, och efter diverse turer är det alltså dags för den tredje upplagan av topless-Golfen att i vår rulla ut från Karmann-Werk, som numera ägs av Volkswagen själva. Läs mer om fabriken och Golf Cabriolet i den här artikeln från förra hösten.

Tekniskt baseras nya Cabrio helt på den senaste, sjätte generationen av Volkswagen Golf. Men en cabriolet kräver ganska mycket förstärkningar för att kompensera den förstyvningsfunktion som försvinner när man kapar taket. Nya cabben är identisk med den täckta Golfen från fronten till och med A-stolpen. Resten är nya plåtar, och under skalet finns dessutom omfattande förstärkningar för att garantera vridstyvheten – totalt 180 kilo specialstål. Det ska jämföras med att förstärkningarna på den första Golfcabben (1979) vägde måttliga 75 kilogram.

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Golf är alltid Golf – förarplatsen är förebildlig i design och ergonomi: snyggt och lättkört.

Förstärkningarna finns i form av diagonalsträvor i chassit både framtill och bak, balkar i sidoväggarna och bakstammen samt förstärkt infästning av hjälpramen i reservhjulsbaljan. Vindrutestolparna har också kraftiga förstärkningsprofiler för att tillsammans med de utskjutbara störtbågarna baktill fungera som skydd vid en eventuell rundslagning.

Även väggen till bagageutrymmet är förstärkt, men där finns ändå en öppning för genomlastning (52 x 38 cm) när baksätets ryggstöd fälls ner (vilket kan göras med ett handtag innanför bakluckan).

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Nya Golf Cabrio är 425 cm lång, 178 bred och 142 hög. Axelavståndet är 257,5 cm. Insteget till baksätet underlättas av framstolarnas så kallade Easy Entry-system.

Det ordinarie bagageutrymmet sväljer 250 liter men blir alltså betydligt större när två personer nyttjar även baksätet för gepäck. I det läget kan man också använda vindskott med snabbfästen som medföljer. Då dämpas den annars måttliga turbulensen nästan helt, om man får tro Volkswagens pressinformation.

Den nya cabrioletversion av VW Golf kommer ganska snabbt att bli gammal, eftersom den bygger på nuvarande Golf VI. Nästa helt nya Golf, den sjunde, ska presenteras som halvkombi någon gång redan 2012, och därmed ligger cabben alltså en generation efter. Läs mer om plattformen MQB och Golf VII på den här länken.

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Bagageutrymmet nås via en ganska låg lucka och rymmer 250 liter oavsett om taket är upp- eller nedfällt. En genomlastningsöppning på 52 x 38 cm medger transport av längre gods om det ena eller båda baksätena fälls ner – vilket görs enkelt med ett handtag till höger i bagageutrymmet.

Det fällbara taket utgörs av en konventionell sufflett, dock med tre lager syntetväv och ett mellanliggande filtskikt, vilka garanteras effektivt dämpa ljud och isolera kupén från både värme och kyla.

Suffletten fälls ned med hjälp av elektrohydraulik på 9,5 sekunder medan uppfällningen tar 1,5 sekunder mer. Momenten kan med en knapptryckning aktiveras i hastigheter upp till 30 km/h.

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Taket fälls ner med ett tryck på en knapp i golvkonsolen. Med elektrohydraulik viks taket i en Z-formad rörelse och parkerar ovanpå bagageutrymmet – en operation som tar 9,5 sekunder. Att fälla upp taket tar 11 sekunder blankt. Båda momenten kan aktiveras i hastighet upp till 30 km/h.

Nya Golf Cabrio erbjuds med sex motoralternativ, varav två dieslar. Effektspannet är 105 till 210 hästkrafter. (Se uppställning nedan.) Några finns med extrasnål Blue Motion-teknik som bland annat inkluderar start/stoppsystem.

Grundpriset för nya Golf Cabrio börjar på 23.625 euro för versionen med 1,2-litersmotor på 105 hästar. Då ingår alla krockkuddar, komplett säkerhetsutrustning, klimatanläggning och stereo.

Motorutbudet för VW Golf Cabrio 2011:

# 1,2 TSI. 105 hk, 175 Nm vid 1.550 r/min.
# 1,4 TSI. 122 hk, 200 Nm vid 1.500 r/min
# 1,4 TSI. 160 hk, 240 Nm vid 1.500 r/min
# 2,0 TSI. 210 hk, 280 Nm vid 1.700 r/min
# 1,6 TDI. 105 hk, 250 Nm vid 1.500 r/min
# 2,0 TDI. 140 hk, 320 Nm vid 1.750 r/min

Med minsta dieseln kvalar nya Golf Cabrio in som miljöbil enligt nuvarande definition: den drar 4,4 l/100 km och släpper ut 117 gram koldioxid per kilometer.

Publikpremiär för den av många efterlängtade Golfcabben är det på Genèvesalongen den 3-13 mars och försäljningen börjar snart därefter.

(Foto: auto motor und sport.)

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Golf Cabriolet är klar - äntligen!

Annons
Annons
Rulla till toppen