Volvos fabrik i Kina placeras i Chengdu

Ingen på Volvo vill kommentera uppgifterna ännu men samstämmiga källor hävdar att man nu bestämt sig för en etableringsort för den nya fabriken i Kina....
Annons

Ingen på Volvo vill kommentera uppgifterna ännu men samstämmiga källor hävdar att man nu bestämt sig för en etableringsort för den nya fabriken i Kina. Det blir Chengdu som drar vinstlotten.

Volvos fabrik i Kina placeras i Chengdu

Stämmer uppgifterna har styrelseordförande Li Shufu och resten av styrelsen i Volvo PV bestämt sig: det blir i Chengdu som Volvos andra produktionsanläggning ska placeras. Men vad händer med delägarna Daqing och Jiading?

Uppgifterna är som sagt ännu så länge obekräftade men flera nyhetsbyråer citerar anonyma källor som hävdar att Volvos styrelse tog etableringsbeslutet i tisdags. Om uppgifterna stämmer ska beskedet tillkännages på fredag, 25 februari, och en officiell ceremoni med "första spadtaget" ska ske på plats i Chengdu den 1 mars.

Chengdu ligger i provinsen Sichuan i sydvästra Kina och stadsområdet omfattar med förorter drygt tio miljoner invånare, vilket gör Chengdu till Kinas fjärde största stad. Chengdu är ett industriellt nav i sydvästra Kina men är också ett centrum för utbildning, kultur och är internationellt känt för sin Pandapark där man föder upp de utrotningshotade jättepandorna.

Att Volvos kinesiska huvudägare Zhejiang Geely Holding Group, med den dynamiska entreprenören Li Shufu i spetsen, väljer Chengdu som etableringsort för den nya fabriken kommer som en överraskning. Inte för att Chengdu skulle vara fel på något sätt, men för att regionerna Daqing och Jiading (Shanghai) skjutit till nästan hälften (37 + 12 procent) av köpeskilllingen som krävdes för att Geely skulle kunna köpa Volvo av Ford. Delstatsregionerna skulle knappast investera i Volvo om man inte fått löften om att just de områdena skulle bli centrum för produktion eller annan verksamhet.

Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby har satt upp en tioårsplan för en tillväxt som innebär att man når upp till en årlig försäljning på 800.000 bilar – i runda slängar en fördubbling av den tidigare högsta nivån. För att nå dit är det helt avgörande att lyckas bra i Kina och delmålet är att nå upp till 250.000 bilar i Kina till 2015.

Den nya fabriken väntas vara klar för produktion i början av 2013 och får sannolikt en maximal volym runt 100.000 bilar per år. Volvos nuvarande produktion i Kina är förlagd i den gemensamma fabriken som man delar med Chongqing Changan Automobile, Ford och Mazda. Där tillverkas S40 och specialversionen S80L. Vilka modeller som är aktuella för den nya fabriken i Chengdu är inte känt.

Annons
Annons
Rulla till toppen