Volvo storsatsar i Kina – ny fabrik i Chengdu

Stefan Jacoby, vd för Volvo PV, lovar att jobben i Sverige inte hotas när man nu snart ska börja bygga sin andra fabrik i Kina....
Annons

Stefan Jacoby, vd för Volvo PV, lovar att jobben i Sverige inte hotas när man nu snart ska börja bygga sin andra fabrik i Kina. Det kinesiska huvudkontoret placeras i Shanghai och det finns även planer på en tredje fabrik, i Daqing.

Volvo storsatsar i Kina - ny fabrik i Chengdu

Stefan Jacoby lovar att jobben inte är hotad i Sverige, trots den stora satsningen på nya fabriker och utvecklingsavdelning i Kina. Investeringarna ska leda till en årlig produktion på 200.000 bilar i Kina till 2015.

I mitten på veckan läckte det ut uppgifter om att Volvos styrelse bestämt sig för att bygga sin nya, kinesiska bilfabrik i Chengdu. De uppgifterna bekräftas idag och man berättar också att planeringen av ytterligare en fabrik, i Daqing, planeras. Sammanlagt ska de två fabrikerna kunna bygga över 200.000 bilar årligen.

Ryktena om Shanghai och industriregionen Jiading Industrial Zone som ett centrum för Volvos kinesiska verksamhet visar sig också stämma. Där ska det kinesiska huvudkontoret byggas med tillhörande inköpsavdelning och en avdelning för Forskning och Utveckling (FoU). På det viset skapar Zhejiang Geely Holding Group en situation där "alla får påse" och delstatsregionerna Daqing och Jiading får del av Volvos etablering och utdelning för sitt delägande i företaget (49 procent).

Volvo storsatsar i Kina - ny fabrik i Chengdu

Freeman Shen har ansvaret för Volvos verksamhet i Kina. Fabrikschef i Chengdu blir Lars Danielsson, tidigare chef för fabriken i Torslanda.

"Volvo Personvagnars Technology Centre i Shanghai ska utvecklas till en komplett organisation för produktutveckling på internationell nivå," säger Freeman Shen som har det övergripande ansvaret för Volvos verksamhet i Kina. "Centret kommer att ha kompetens och kapacitet för att tillsammans med huvudkontoret i Sverige delta i Volvo Personvagnars process för att utveckla helt nya modeller."

Med två nya fabriker, inköpsavdelning och även ett FoU-centrum väcks förstås farhågor om att jobben på sikt är i fara i Sverige. Ska det finnas någon utveckling och tillverkning kvar i Torslanda och Gent om några år?

"Jag kan lova ärligt att det inte behöver finnas någon oro för att arbetstillfällen kommer att förloras i Göteborg. Tvärt om," sa Stefan Jacoby till Sveriges Radios nyhetsreporter på Ekot. Men Jacoby varnade också för att svenska underleverantörer inte ska favoriseras utan måste konkurrera på den globala marknaden.

Storsatsningen omfattar 70 miljarder kronor över de närmaste åren och det ska leda till att Kina blir Volvos andra hemmamarknad. Volvos pressrelease går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Annons
Annons
Rulla till toppen