Saab PhoeniX Concept – första bilderna!

Bilderna av Saabs omtalade konceptbil ”PhoeniX” är nu officiella. Det är chefsdesigner Jason Castriotas första Saab och även om den aldrig seriebyggs ska konceptet ge...
Annons

Bilderna av Saabs omtalade konceptbil ”PhoeniX” är nu officiella. Det är chefsdesigner Jason Castriotas första Saab och även om den aldrig seriebyggs ska konceptet ge en försmak av nästa 9-3. Så vad säger ni – ser framtiden ljus ut för Saab?

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

De första två bilderna på Saabs nya konceptbil ”PhoeniX” läckte ut hos Car & Driver, men nu har vi fått hela paketet med bilder. Jason Castriotas första, riktiga Saab – även om det ”bara” är en koneptbil. Egenhändigt byggd i Trollhättan, av Saab. KLICKA FÖR STÖRRE

Vid lunchtid idag tisdag, 1 mars, presenterade Saab sina nyheter på Genèvesalongen. Våra reportrar är förstås på plats och rapporterar direkt till er vad de ser och hör. Vi ringer upp Nisse Svärd som står och skriker i luren vid Saabs monter.

Det är mycket sorl och folk, verkar det som?
NS: Massor av folk kring Saabs monter – HELT RÄTT!

Skrik inte, vad hände vid presentationen?
NS: Efter de vanliga artikhetsfraserna inledde Jan-Åke Jonsson med "Jag har många bra saker att tala om idag". Han berättade hur de fortsätter att bygga upp organisationen med kommande 9-4X, 9-5 Sportcombi och 9-3 Griffin med miljödieseln på 119g i SportCombin. Aldrig har Saab haft så många nyheter på en mässa tidigare.

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Nisse Svärd hade kameran med sig och du kan se fler livebilder från presentationen i Genève längre ner på sidan. KLICKA FÖR STÖRRE

Fanns styrelseordförande Victor Muller med?
NS: Jodå, Muller berättade att han var mycket nöjd med utvecklingen. "När jag köpte företaget för ett år sedan var företaget nedlagt och produktionen stod still", berättade Muller. "Nu har vi många nya modeller att visa upp."

Och designern Jason Castriota var stolt, antar jag?
NS: Jason dedikerade konceptbilen till alla som jobbar i Trollhättan och till alla Saab-fans runt om i världen. Designen på "PhoeniX" beskriver han som cool och "aeromotional".
Enkel inredning och unikt interface med andriodplattform i en bil. Motorn är den nya 1,6 Turbo på 200 hk + e-XWD. "Det här är inte bara ett löfte, det är vägen in i framtiden för Saab", berättade Jason.

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Väldigt djärv och vild, precis som man kan förvänta sig av en konceptbil. Men under alla effekter ligger grunden till det som vi förhoppningsvis kan få se premiärvisat om ett år – nya generationen 9-3. KLICKA FÖR STÖRRE

Vi har nu fler datorproducerade "studiobilder" som förstås inte ger riktigt samma intryck som den fysiska bilen på mässgolvet. Men vi ser i alla fall att nya chefsdesignern – han har ju faktiskt varit anställd i nästan ett år nu – Jason Castriota har tagit ut svängarna rejält med "PhoeniX", precis som han utlovade i vår intervju förra hösten (auto motor & sport 23-2010).

Från sin tid som designer hos Pininfarina i Italien, där han jobbade i nästan tio år, har Castriota lärt sig mycket om aerodynamik och han strävat alltid efter funktion framför form. "En bil som ser snabb ut är snabb" sa Jason Castriota i höstas och med det menas att funktionell design attraherar. Och enligt de knapphändiga uppgifterna hos Car & Driver har Castriota lyckats, konceptbilen har ett uppgivet luftmotstånd på endast 0,25.

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Konceptbilen PhoeniX är en tvådörrars coupé med måsvingar. Seriebilen lär inte ha några måsvingar, men väl fyra dörrar och en halvkombilucka bak. Kanske kan vi ana oss till en del av designen på seriemodellen, redan nu? KLICKA FÖR STÖRRE

Enligt texten hos Car & Driver kallar Jason Castriota sitt formspråk på konceptbilen PhoeniX för "Aeromotional Design". Det ska knyta an till Saabs historik där en grupp flygplansingenjörer skapade sin första bilmodell efter andra världskrigets slut. Kan ju låta som en skröna med flygplansanknytningen, men så sent som Saab 900 (Björn Envalls design, efter 99:an) användes faktiskt ingenjörer från flygplansavdelningen för att till exempel skapa ergonomin i instrument och inredning.

Mest spektakulärt är kanske de utanpåliggande takbågarna som sträcker sig från C-stolpen och framåt. De ser ut att ha någon typ av backkamera inbyggd som sidobackspegel och är brutna mitt på av ett karosskarv, då konceptbilen har måsvingar. Fronten och akterpartiet ser "vilt" ut, precis som det ska göra på konceptbilar, men vi kan anta att här finns tydliga drag av det som vi kan förvänta oss i seriemodellen av nästa generation 9-3 – som ska vara klar i slutet på 2012. Man kan också läsa in en halvkombilucka bak och det är precis vad nästa 9-3 får.

Drivlinan är också intressant på konceptbilen. För första gången använder Saab sin nya samarbetspartner BMW och under huven hittar vi en turbomatad 1,6-liters bensinfyra på 200 hk. Vridmomentet anges till 250 Nm, med tillfällig "overboost" tillgänglig på 270 Nm. Transmissionen är sexväxlad manuell låda Låter ganska PSA/Mini-välbekant, om man säger.

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Jason Castriota värvades till Saab för exakt ett år sedan, då han mötte Victor Muller och Jan-Åke Jonsson på Genèvesalongen. Nu är det äntligen dags för Jason att visa upp sin första Saab. Visst ni förresten att Jasons första bil i ungdomen var en Saab 900 – inhandlad av mamma som också körde Saab.

Mera ovanligt är däremot fyrhjulsdriften, "eXWD". Den är skapad av det gemensamt ägda företaget eAAM Driveline Systems AB som Saab och amerikanska underleverantören AAM skapat, med huvudkontor i Trollhättan. Där sitter bland annat ett 30-tal före detta Saab-ingenjörer och de har utvecklat en "elektrisk bakaxel" med en elmotor som ger 35 hk och drivs av ett relativt litet litiumjonbatteripaket på 1,1 kWh – som har fördelen att inte vara större än två skokartonger och därmed går att stuva i reservhjulsbaljan.

Fyrhjulsdriften kan skjuta på med extra acceleration, start i backe, undvika "kärringstopp", med mera, men framför allt ger systemet möjlighet till aktiv momentstyrning, på engelska "torque vectoring". Ett stort moment gör att höger och vänsterhjulen kan "styra" bakvagnen och man får därmed både bättre stabilitet, högre säkerhet men framför allt en mycket roligare bil att köra. Mer om det senare – vi lovar!

Nu har ni gott om bilder och det är upp till er läsare att sätta betyg och kommentera vad ni ser. Är Saabs framtid i Jason Castriotas händer hoppfull? Kan vi se fram emot en intressant, ny 9-3 mot slutet av 2012?

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!
Saab PhoeniX Concept - första bilderna!
Saab PhoeniX Concept - första bilderna!
Saab PhoeniX Concept - första bilderna!
Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Saab PhoeniX Concept - första bilderna!

Annons
Annons
Rulla till toppen