Chevrolet Volt blir en Buick?

Snart kan laddhybriden Chevrolet Volt få Buick-märke i fronten. Den blir dyrare än Volt och börjar säljas 2013.

Bild 367714

Så här mycket avslöjar GM av crossoverkonceptet Buick Envision som premiärvisas i Shanghai den 18 april.


GM utnyttjar ju "badge engineering" till fullo - att sätta olika märken i fronten på samma bil. Ibland har det fungerat, ibland inte. Nu kan Chevrolet Volt och syskonet Opel Ampera också bli en Buick.

Volt och Ampera bygger på GM:s Voltec-plattform och redan från början lovade GM att plattformen skulle utnyttjas av flera märken vid sidan om Chevrolet. Insiderkällor bekräftar nu till ekonomisajten Bloomberg att GM redan är i full gång att konvertera Chevrolet Volt till en Buick, vilket bland annat omfattar ny front.

Bild 367715

Kommer nästa variant av laddhybriden Volt att se ut så här i fronten? Om vi ska tro rykten så blir det även en Buick med elmotor och räckviddsförlängare.


Buick-versionen blir dyrare än Chevrolet Volt, som kostar omkring motsvarande 270 000 kronor i USA. Enligt Motor Authority kan det bli aktuellt med lättviktsmaterial som aluminium och kolfiber för att skilja ut Buicken från sina billigare syskon.

Den 18 april visar Buick också en konceptbil med plugin-hybrid-teknik på bilmässan i Shanghai. Buick Envision är en crossover som på smygtittsbilden avslöjar spännande design coh som ska "visa hur framtidens Buick-bilar kommer att se ut". Det sägs dock inte rent ut att drivlinan är samma som i Chevrolet Volt.

Enligt sajten GreenCarReports bör Buick Envision vara byggd på samma GM-plattform som Cadillac SRX, Saab 9-4X och Chevrolet Equinox. Ännu finns inga uppgifter om huruvida Envision är tänkt enbart för Kinamarknaden.

Vi får inte heller veta om hybridsystemet kan tänkas hitta ner även i Cadillac SRX eller Saab 9-4X. För Saaben borde det vara en toppenlösning, eftersom den hittills saknar ett dieselalternativ.

Smart av GM att sprida Voltec-tekniken på flera varumärken.
111
22