Dyr elbil i smart reklam

Det har visat sig svårare att sälja elbilar än man först trodde. Det ska gå att översätta fördelarna med bilens drivmedelssystem för att tilltala en...
Annons

Det har visat sig svårare att sälja elbilar än man först trodde. Det ska gå att översätta fördelarna med bilens drivmedelssystem för att tilltala en bredare massa än de som är utpräglat klimatsmarta – nämligen ekonomerna.

Dyr elbil i smart reklam

Nissan Leaf.

Nissan har lanserat en ny reklamkampanj i USA för sin elbil Leaf. Istället för att skryta om räckvidd så ställer de istället frågan om hur långt du kan köra på en dollar (6,24kr). Genom att jämföra direkta kostnader med konkurrenterna försöker Nissan verkligen få fram alla fördelarna med Leaf. Till exempel så kommer man hela 40 kilometer på en dollar i Nissan Leaf jämfört med en Prius där du kommer 29 kilometer. Här finns en omräknare för att se hur långt du kommer på en dollar med din bil.

Nissan har tidigare slagit på miljö- och kändistrumman med sina reklamfilmer med smältande polarisar och action-stjärnan Ryan Reynolds. Dessutom har man justerat ned siffran att Leaf skulle kunna ta sig 61 kilometer på en dollar till en mer realistisk nivå om 40 kilometer. Tydligen funkar det också för Leaf säljer bra.

Annons
Annons
Rulla till toppen