Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH

En fullvuxen kombi med 200 hk och fyrhjulsdrift som bara släpper ut 109 g/km i CO2? För inte så länge sedan var det otänkbart men nästa vår kan du köpa Peugeot 508 RXH, bilen med både dieselmotor, elmotor och fyrhjulsdrift.
Annons

Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH
Vilket chassi man valt och hur stor höjningen är (finns det möjlighet att sänka/höja, till exempel) får vi inte reda på. Men Peugeot 508 RXH ska börja säljas efter årsskiftet.

Peugeots hybriddiesel har vi berättat om flera gånger förut
och snart är den här i familjebilen 3008, även om det blir något senare än man
inledningsvis hoppades. Försäljningen av Peugeot 3008 HYbrid4 startar i höst
och någon gång efter årsskiftet ska den även finnas här i Sverige.

Men givetvis stannar inte hybridtekniken där (du kan läsa
mer om Peugeot 3008 HYbrid4 på denna länk). Peugeot och koncernbrodern Citroën
ska använda kombinationen av dieselmotor på framhjulen och elmotor till
bakhjulen – man får alltså fyrhjulsdrift på köpet – i betydligt fler modeller. Sannolikt även i sportcoupén Peugeot RCZ och Citroën DS5.
På bilderna här ser vi nästa tillskott i hybridfamiljen: den förhöjda kombimodellen
Peugeot 508 RXH. De som tycker sig se likheter med befintliga modeller som exempelvis Volvo
V70/XC70 och Audi A4/A6/Allroad behöver inte känna sig så ensamma.

De första ryktesuppgifterna om Peugot 508 med HYbrid4-teknik
kom redan förra sommaren, då bilen premiärvisades. Då påstod man att
CO2-utsläppet skulle komma ner på samma nivå som i 3008 HYbrid4, det vill säga
99 g/km. Men när Peugeot nu väljer att starta med den något terränganpassade
kombimodellen är siffran aningen högre, 109 g/km i koldioxidutsläpp.

Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH
Peugeot har valt ganska diskreta attribut på sin ”skogsmulle”. Inga stora plastsköldar eller skrikiga detaljer.

Bränsleförbrukningen i Peugeot 508 RXH anges till 4,2 l/100
km. Kraften kommer från den 2,0 liter stora dieselmotorn med 163 hk och
elmotorn som ger 37 hk. Sammanlagda effekten är alltså 200 hk jämnt och
maximala vridmomentet 450 Nm. Eftersom det inte finns någon mekanisk
förbindelse mellan de två drivkällorna behövs det ingen utrymmeskrävande
kardanaxel och de två kan driva bilen var för sig, man kan alltså under kortare
sträckor köra Peugeot 508 RXH som en renodlad elbil.

På utsidan kan vi notera ganska diskreta attribut, ungefär
som Audi A4/A6 Allroad, med 18-tums hjul och förhöjd markfrigång. Fronten är
delvis ny på RXH och vi funderar förstås på om de treradiga varselljusen med
lysdioder kan vara någon ny idé som även ska användas på fler modeller. Vi vet
sedan tidigare intervjuer att ”nya” chefsdesignern Gilles Vidal har idéer som
ska föra Peugeot vidare (= inga fler vidöppna fiskmunnar).

Det är inget som Peugeot vill bekräfta ännu men vad vi
förstått
ska 508 RXH komma med fler motoralternativ och även vara
framhjulsdriven. Kanske får vi reda på mer i september, då Peugeot 508 RXH ska
premiärvisas för publik i Frankfurt. Försäljningen ska starta ”över hela
Europa” under våren 2012. Något som vi också hoppas på, kanske i konceptform på
Frankfurtsalongen, är sportbackversionen av 508:an – det blir den fjärde och
sista karossversionen tillsammans med sedan, kombi och RXH.

Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH
Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH
Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH
Peugeots nya skogsmulle: 508 RXH
Annons
Annons
Rulla till toppen