Renault + Williams = Clio Williams!

Sist Formel 1-legenden Frank Williams slog sina påsar ihop med Renault 1989 resulterade det i fullständig dominans med fem konstruktörstitlar och fyra förartitlar på nio år. 1992 gav de också världen Renault Clio Williams.
Annons

Renault + Williams = Clio Williams!
Renault Clio Williams I från 1992. En av de mest potenta småbilarna någonsin. Från €6.000 i Frankrike.

Renault Clio Williams anses av många vara den bästa ”hot hatch” som någonsin tillverkats. Med priser som ligger stadigt runt 55.000 kr så har den också samlarvärde. När den kom 1992 fick den en rak fyra på två liter och 150 hästar med en toppfart på 215 km/h. Renault lovade till en början att endast 500 skulle tillverkas för homologeringsändamål och många blev besvikna när Clio Williams 2 och 3 släpptes. Det fina med Renaults engagemang i motorsport var att de nöjde sig inte med att bara borra upp en 1,8-litersfyra utan såg till att Williams-motorn fick större ventiler, kamaxlar, ökad slaglängd och oljekylare till motorn. Andra skillnader gentemot Clio 16S var ökad spårvidd fram, uppgraderad växellåda, specialgjort grenrör och sportigare dämpare. En legend var född.

Renault + Williams = Clio Williams!
En skiss på hur kommande Renault Clio Williams kan komma att se ut.

Nu är det tydligen dags igen. Efter att Renault meddelat att de kommer förse Williams med motorer så satte spekulationerna genast igång. Engelska Auto Express kan nu bekräfta ryktena som säger att en Clio Willams visst kan vara på gång. Eftersom nya Clio är tänkt att debutera 2012 blir det i så fall nuvarande versionens bästa möjliga adjö. 
En talesperson för Renault ska ha sagt till Auto Express: ”Vi vill inte smutsa ned [Renault och Williams] samarbete med en enkel övning i marknadsföring – ni kan vara säkra på att det kommer vara något som är lämpligt uppgraderat från standardbilen.” Och ytterligare en kommentar som får det att vattnas i munnen: ”Diskussioner förs just nu … vi är sugna på att detta ska hända.” 

Renaultsport är kända för sina prestandamodeller av Twingo, Clio och Megane där de nu senast krossade sitt eget rekord för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring med en Megane 265 Trophy och tiden 8:09. Det ryktas om att sugmotorn på två liter ska gå från 197 till 240 hästar och att stötdämpningen ska vara samma som i Renaultsport Clio Cup men att den ska få race-dämpare som satt på Clio 182 Trophy. Större bromsar och Recaro-stolar känns givna men troligtvis får den också GPS och klimatanläggning. Tyvärr, eftersom det hade varit roligare om de hade gjort den lika okomplicerad som Megane R26.2. Förvänta er ingen försäljning av Clio Williams i Sverige.

Annons
Annons
Rulla till toppen