Den nya anläggningen består av två nya vindtunnlar och har invigts efter två års utvecklingsarbete. Tanken är att minska klyftan mellan simulering och verkliga tester på väg.
Den ena vindtunneln kan åstadkomma temperaturer på 40 minusgrader till 40 plusgrader, tropiska regnstormar och snöstormar. Den andra tunneln kan simulera 10 minusgrader till 60 plusgrader. Båda kan programmeras för att skapa orkaner med vindhastigheter på upp till 265 km/h.
Den gamla anläggningen kunde skapa temperaturer på
20 minusgrader till 40 plusgrader och vindhastigheter på 100 km/h. Målet
är att bilarna ska hålla bättre kvalitet. Flera orter i norra Sverige
är beroende av att biltillverkarna testar bilarna vintertid – men planen
är inte att sluta testa bilarna på vanlig väg.
”Vi vill inte
ersätta vägtester med den nya klimatiska vindtunneln. Men nu kan vi
vägtesta bilarna mindre och vara betydligt bättre förberedda när vi väl
ska ut och testa bilarna. Om vi ska testa 20 olika värmesköldar för
motorerna, kan vi redan eliminera många av dem i den klimatiska
vindtunneln eftersom de inte har önskad effekt”, säger Ulrich
Mellinghoff, chef för säkerhetsutveckling på Mercedes.
”Vi går sedan vidare och gör verkliga tester med de
mest lovande två eller tre varianterna. Vi sparar därför mycket
tidskrävande vägtester tidigt i utvecklingen, och ändå är våra
prototyper betydligt bättre utvecklade. Och det innebär att vi kan möta
våra utmanande mål mycket tidigare”, tillägger han.