Undersökningen presenteras idag tisdag av amerikanska Highway Loss Data Institute och kommer fram till att en Volvo XC60 utrustad med kollisionssystemet City Safety var inblandad i 27 procent färre krockar med ”andra objekt” (exempelvis bilar) jämfört med andra suvar i mellanklassen. En XC60 med City Safety löper också 51 procent mindre risk att kollidera med en fotgängare.
En Volvo XC60 har 19 procent mindre risk att vara inblandad i olyckor jämfört med andra Volvobilar, enligt institutets chef Adrian Lund. Detta undersöktes för att man inte ska kunna dra slutsatsen att Volvoförare helt enkelt är säkrare förare än andra.
City Safety läser av området framför bilen med laser och uppmärksammar
föraren med ljud- och ljussignal om objektet framför bilen närmar sig
för fort. Är en krock oundviklig bromsas bilen. Systemet är
standardutrustning i flera Volvomodeller och fungerar i upp till 30
km/h.
”Förarens misstag står för 90 procent av alla krockar. Det här är den
första verkliga statistiken på så kallade avancerade kollisionssystem”,
säger Adrian Lund, som även påpekar att institutet ska testa hur
effektiva systemen är i högre fart senare under året.