Året är 1994. Sex år gammal är jag på väg med min kompis och hans familj till deras sommarstuga i Nacka för att äta söndagmiddag. Men inte i vilken bil som helst, utan en Jaguar XJ lackerad i British Racing Green. Jag är fullständigt uppslukad av de välpolerade träpanelerna, jag känner på den mjuka, champagnefärgade läderklädseln och jag fipplar försiktigt med picknickbordet i ädelträ. Detta är så långt från farsans Nissan Primera man kan komma.
Sedan dess har två XJ-generationer både kommit och gått, och för 198.000 kronor kan du nu bli ägare till en XJ8 med internkod X350. Lättviktskonstruktion i aluminium, vackert slank kaross och en allmän mysfaktor som möjligtvis – möjligtvis – slås av självaste Range Rover.
Årsmodell 2004 är ju egentligen inte särskilt länge sedan. För bara sju år sedan kunde första ägaren av denna XJ8, förmodligen iklädd tweed, hämta ut sin drömbil för trekvarts miljon kronor. Nu ligger den på Annonsbörsen för samma pris som en ny Volvo V50 Classic. Inbyggd mobiltelefon ger härlig 1990-talskänsla.
I en XJ8 glider jag gärna fram längs smala landsvägar och njuter av läderdoften, jag vrider upp P2 och flinar lite åt grannens Audi med sportchassi. Här finns inte en antydan till sportknapp, men ändå känns inte XJ oäven i kurvorna. Aluminiumkarossen sparar 200 kilo och Jaguar har alltid lyckats kombinera följsam fjädring med agilitet och spänstiga köregenskaper. Jag åker gärna långt och länge i en XJ, men vild sjögång blir det aldrig, som i en Citroën C6.
Facit: Även om jag (faktiskt) imponeras av snåltekniken i Kia Cee’d och de andra miljöklassade kombibilarna, köper jag hellre detta Buckingham Palace på hjul och drömmer mig tillbaka till 1994 och den där mysiga höstsöndagen när jag blev Jaguarfrälst.
Läs mer om Jaguar XJ
Jaguar XJ: Sällsynt uppskattad
Begagnattest av lättviktaren (2007)
Jaguar XJ 2,7D: Hemlängtan
Robert Petersson åker på pilgrimsfärd genom England. (2008)
6 lyxbilar: Extra sås till grädden på moset?
Vem gör fläskigaste limon? (2005)
Vinjetten Dagens köp är tänkt att ge lite perspektiv på begagnatköpet. Redaktörerna på auto motor & sport sätter själva upp riktlinjerna och försöker sedan hitta den mest udda eller roliga bilen. Ful eller snygg spelar ingen roll – men helst ska det vara en framtida klassiker.
Frågan är – vad tycker du? Kommentarsfältet är öppet!