OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie

UPPDATERAD MED 4 FILMER! BMW har släppt alla officiella uppgifter om nya i3 och i8. Bilarna får lättviktsteknik, rekordlåg förbrukning och flera smarta tillval.
Annons

OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie
BMW:s i-modeller presenteras mer ingående under Frankfurtsalongen i september.

BMW:s i-modeller har väckt stor uppmärksamhet, och ska skilja sig från det övriga modellprogrammet genom att vara helt, eller delvis, eldrivna. BMW vill locka en helt ny kundkategori till märket och skryter med nollutsläpp, så länge kraften kommer från förnybara källor. Bilarna räknas fortfarande som koncept, enligt BMW, men ytterst få detaljer kommer förändras innan modellerna sätts i produktion.



Från början gick nya i3 under benämningen MegaCity. Modellen lanseras under 2012 eller tidigt 2013. i3 får en lättviktskaross tillverkad i aluminium och kolfiber och fyra personer ska få plats med ett bagageutrymme på 200 liter. Ett vattenkylt litiumjonbatteri lagrar energin och skickar den till elmotorn som placerats vid bakaxeln. Motorn driver alltså bakhjulen, har 170 hk och 250 Nm. Kraften går genom en enväxlad låda, 0-100 km/h går på under åtta sekunder och toppfarten blir 150 km/h.

OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie
i3 får ”självmordsdörrar”.

Batteripaketet kan laddas på sex timmar i ett
vanligt vägguttag. Ett snabbläge blir också tillgängligt, som ger
batteriet 80 procents laddning på en timme. Som tillval finns en
bensinmotor. Den kallas REx, men ännu finns inga fler uppgifter om
motorn förutom att den blir bensindriven. På enbart eldrift blir
räckvidden 12-16 mil beroende på körstil. i3 väger 1.250 kilo trots den
senaste säkerhetstekniken.

Både i3 och i8 bygger på konceptet LifeDrive, som förklaras i två
filmer nedan. Det innebär en helt ny arkitektur som håller vikten nere
jämfört med en konventionell struktur. Drive-modulen innehåller
drivlinan och består mestadels av aluminium. Life-enheten är själva
karossen och byggs främst i kolfiber. Detta ska förbättra
köregenskaperna och prestandan, förlänga räckvidden och göra kupén
rymligare.

OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie
i8 får både elmotor och bensinmotor. Den blir fyrhjulsdriven vid behov.
OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie
Tysklands transportminister Peter Ramsauer.

Sportbilen i8 lanseras 2014, blir en plugin-hybrid och får en turboladdad 1,5-liters
trecylindrig motor monterad fram. Den ger 220 hk och 300 Nm. Med hjälp
av elmotorn blir effekten 350 hk, 0-100 km/h går på under fem sekunder medan
förbrukningen ska stanna på 3 l/100 km. BMW uppger inte om det rör sig om en bensin- eller dieselmotor, men med tanke på förhållandet mellan effekt och vridmoment (220 hk/300 Nm) gissar vi att det rör sig om en bensinmotor. Toppfarten begränsas till 250 km/h.

Även i i8 finns ett
litiumjonbatteri som skickar kraft till elmotorn, men här är elmotorn
monterad fram, och den driver framhjulen medan förbränningsmotorn driver
bakhjulen. På enbart eldrift blir räckvidden 3,5 mil. i8 har en
viktfördelning på 50/50 fram/bak. Tre körlägen finns tillgängliga: ett
Eco-läge där elmotorn driver framhjulen, ett sportläge där bensinmotorn
driver bakhjulen och ett kombinerat läge där bäda motorerna används och
gör bilen fyrhjulsdriven. Tack vare LifeDrive-konceptet sparas 250-300 kilo jämfört med en konventionell sportkupé.

OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie
i8 liknar ConnectedDrive-konceptet.

Både i3 och i8 ska byggas i Leipzigfabriken, där BMW
investerat 400 miljoner euro och nyanställt 800 personer.
Tillverkningen ska bli koldioxidneutral. Samtidigt som i3 och i8
lanseras, presenterar BMW mycket ny teknik.

• En app för smartphones som håller koll på laddningen
och annat tekniskt kring bilen. Innehåller bland annat
låsning/upplåsning, ”Hitta din bil”-funktion, och inställningar för
klimatanläggningen.
• DriveNow är ett samarbete med biluthyraren Sixt för att erbjuda samåkning.
• Antikollisionssystemet Proactive Front Protection blir standard på båda bilarna.
• Parking Assistant fickparkerar bilen automatiskt.
• Traffic Jam Assistant håller automatiskt avståndet till bilen framför i kökörning.
• Eco Pro- och Eco Pro Plus-läge för längre räckvidd.
• Last Mile Navigation leder föraren till destinationen även efter att han stigit ur bilen med en smartphone-app.
• Intermodal Route Planning räknar ut rutten till destinationen även med kollektivtrafiken och parkeringsmöjligheter inräknade.
• BMW i Ventures erbjuder samarbete med nystartade företag som utvecklar appar och nya tekniker för bilarna.

OFFICIELLT: Här är BMW:s nya i-serie

• Uppdaterad med 4 filmer! Se filmerna nedan, eller se ännu fler på BMW:s Youtube-sida.
• Kolla in alla bilder
på nya i3 och i8 nedan, eller klicka här för att se dem mer överskådligt.
• Ännu fler detaljer presenteras på bilsalongen i Frankfurt i september.
• Läs mer om lättviktstekniken,
de smarta iPhone-apparna och alla andra detaljer i BMW i3 och i8 i
nummer 17/2011 av auto motor & sport! Finns i butik den 11 augusti.



Annons
Annons
Rulla till toppen