Vissa saker här i livet är heliga. De får inte ändras. Många
BMW-entusiaster skulle nog hävda att bakhjulsdriften tillhör detta ”heliga” men
vet numera att den saken snart ändras. Något som man kanske förfasas över men
marknadsundersökningar som BMW gjort visar att en majoritet av ägarna till
1-serien redan tror att de kör en framhjulsdriven bil…
De BMW-entusiaster som nu känner att gränsen för
hjärtflimmer närmar sig bör sitta ner innan de läser resten av texten. Via den
tyska diskussionssajten ”Motor-Talk.de” har vi nämligen fått ett bildbevis på
att det finns fler heliga kor som snart släpas fram till slakt.
Som vi ser på bilden ovan finns det en reservdel som passar
till ovanligt många BMW-modeller. Kanske inte oväntat när man vet hur duktiga
BMW är på att standardisera komponenter mellan modellerna. Men titta noga ovanför
partnumret så ser ni att det är några intressanta modellnamn som listas – bland
annat ”M550dX” baserat på F10-modellen (5-serie sedan).
Modellnamnet ”M550dX” kan tolkas som att BMW tänkt sig en fyrhjulsdriven dieselversion av kommande M5. En drivlina
som dessutom också ska erbjudas som Touring (F11).
För de som återkommer regelbundet till denna sajt är kanske
inte beskedet helt oväntat. För några veckor sedan kunde vi rapportera om
uppgifterna kring det kommande ansiktslyftet av X6. Förutom kosmetiska
förändringar ryktas det om en helt ny version av den sexcylindriga dieselmotorn
till BMW X6, kallad xDrive50d. Motorn ska matas av tre (3) turboaggregat,
vilket fick många att misstänka att minst ett har elektrisk drivning för att ge
snabb gasrespons. Den nya trippelturbon skulle leverera strax under 400 hk och
i närheten av 800 Nm, utan att försaka bränsleekonomin allt för mycket. Även en kommande BMW ”X3 M” skulle kunna få denna motor.
BMW har inte officiellt bekräftat att nya M5-modellen får
fyrhjulsdrift när den lanseras nästa år, men från flera håll rapporteras det
att 4WD blir möjligt att välja till. Om X6 och eventuellt X3 M får dieselmotor med trippelturbo är
kanske inte steget allt för långt att även erbjuda nya M5 med denna drivlina. Reservdelstexten hos Motor-Talk.de (klicka på länken för att läsa mer) visar ju det.
Men vad säger entusiasterna? Fältet för kommentarer står till ert förfogande!
Den här notisen publicerades i måndags och när vi nu samlar intrycket från ett knappt dygns kommentarer ser vi att flera av er läsare har svårt att tro på en ”M5 diesel xDrive”.
Uppenbarligen är signaturen välinformerad och har bland annat tagit reda på att reservdelspåsen innehåller bromsbelägg. M5-modellen har andra (större) bromsar och finns alltså inte med i listan över modeller. Har ”SiggeN” rätt information kan vi därför gissa oss till att det inte blir en renodlad M5-modell med dieselmotor, däremot något som är ”nästan” M5. Signaturen SiggeN tror sig veta att modellen får namnet ”BMW M Performance 550d xDrive”.
Det har sagts förut men tål att upprepas: auto motor & sport har de mest kunniga läsarna!