Historiskt har de amerikanska biltillverkarna tjänat bra med
pengar på att producera relativt enkla pickuper och suvmodeller med ungefär
samma teknik. Eftersom bensinen alltid varit billig i USA har snabbaste vägen
till bra prestanda varit en volymmässigt stor motor. Givetvis med åtta
cylindrar i klassisk V-form, nästan alltid kopplat till en godmodig
automatlåda som slirade bort mycket av effekten.
Men tiderna förändras, som Bob Dylan sjöng redan 1963. I
samma sång (”The Times They Are a-Changin”) skriver Dylan att det är bäst att
sätta igång och simma, annars sjunker du. Det sistnämnda blev väldigt uppenbart
för amerikansk bilindustri under 2008 och 2009 när både General Motors och
Chrysler var snubblande nära att gå i konkurs – enbart räddade av de frikostiga
lån som den amerikanska regeringen ställde upp med.
Men går det då att få de amerikanska bilköparna att tänka
om? Jo, när halvårsrapporterna trillat in och fingranskats står det klart att ett
trendbrott skett i USA. GM har sedan urminnes tider alltid sålt mer
pickuper/suv (det som kallas för ”trucks” i USA) jämfört med andelen
personbilar. Men under första halvåret 2011 tippade vågskålen över till
personbilarnas fördel. En titt på modellutbudet visar att GM:s pickuper och
suvar är i slutet på livscykeln samtidigt som nya mellanklassaren Chevrolet Cruze säljer
som smör i solsken, cirka 25.000 i månaden i USA och globalt 330.000 under
första halvåret.
I takt med att bilförsäljningen ökar i USA och modellerna
förnyas tror GM att pickuperna ökar igen. Men ”trucks” lär aldrig sälja så bra
som de gjort historiskt och det är tveksamt om de återigen kan gå förbi
personbilsmodellerna.
Hos Ford finns det också tecken på ett trendbrott för
”downsizing”. Pickupmodellerna i F-series har under flera decennier (med några
få undantag) varit bästsäljande i USA. På den punkten har inte jänkarna ändrat
sig – under först halvåret såldes det 673.000 Ford-trucks i USA – däremot när
det gäller valet av motor. Julisiffrorna visar att V6-alternativen nu för
tredje månaden i rad är mer populära bland pickupköparna än V8-motorerna och
det har inte hänt sedan 1985.
Bensinpriset är förstås en bidragande orsak men Ford har
också varit mycket duktiga på att spetsa prestanda i sin turboladdade EcoBoost-V6,
med 370 hk och 570 Nm har F-150 en uppgiven bensinförbrukning på landsväg på
10,7 l/100 km. Även den ”lilla” sugmotor-V6:an på 3,7 liter ger effekt som
gamla tiders V8:or (306 hk) och ännu lite bättre bränsleförbrukning. Fords
V6:or framstår som så attraktiva att de nu står för 80 procent av V6-marknaden
bland alla fullsize-pickuper (från främst Ford, GM, Chrysler och Toyota) i USA.
En bränslesnål men ändå stark V6-motor har alltså blivit ett viktigt
försäljningsargument.
Det slutgiltiga skälet för att amerikanerna ändrar sina
bilköp är bensinpriset. Just nu har det dämpats något men ligger stadigt runt
tre dollar per gallon och har tidvis varit uppe runt fyra dollar/gallon. Det är
bara halva priset jämfört med vad de flesta européer betalar men för
amerikanerna – som ofta pendlar långt till sina arbeten – är det närapå dubbelt
så dyrt som man historiskt varit van vid.
Inget pekar mot att bensinpriserna går ner i framtiden,
snarare finns det bedömare som tror att bensinen stiger till nya rekordhöjder
inom några år. Till syvende og sidst är det plånboken som bestämmer, även i
USA.