I juli berättade vi om Renaults planer på en Clio Williams, som avslutning på nuvarande Clions modellcykel. Den klassiska modellen från 1992 har nått samlarstatus – och nu får den alltså en uppföljare.
Tyska Auto Bild har fått mer detaljerade uppgifter om motorn i nya Clio Williams. Renault överväger att skippa en högvarvig sugmotor, som annars funnits i de flesta sportiga RS-modeller från märket, och istället använda en 2,0-liters turbofyra på 240 hk. Förmodligen används motorn från Mégane RS, där den ger 250 hk och 340 Nm.
Motorjournalisterna brukar kunna delas in i två läger vid provkörningarna av Renaults heta sportmodeller: de som uppskattar den högvarviga sugmotorkaraktären, och de som istället vill ha en turbomotor med gott om bottenkraft. Nu verkar Renault alltså ha lyssnat på turboentusiasterna. Vi gissar att beslutet dessutom har en del att göra med bränsleförbrukningen och EU-kraven på koldioxidutsläpp.