Bilindustrins långa produktcykler är ett resultat av de
enorma kostnader som är förknippade med att ta fram nya modeller. En ny modell
tar ungefär tre år att utveckla och ska sedan leva i bilhallarna under cirka
sex till åtta år.
Det innebär att de beslut som tas i styrelserummen idag
genererar avkastning först om tre år. Bra beslut som attraherar bilköparna ger
lönsamhet till företaget under många år framöver, men dåliga beslut kan bli
enormt kostsamma och ta lång tid att rätta till (kanske först vid nästa
generationsbyte). Och de företag som är dumsnåla kan kortsiktigt spara
kostnader, men i längden tappa försäljning då deras bilmodeller inte framstår
som intressanta i konkurrensen.
De bästsäljande bilmodellerna vi ser idag är alltså
resultatet av kloka beslut och många års arbete. Och vill vi titta in i
spåkulan för att se vilka företag som blir framgångsrika i framtiden är det
dagens forskning och utveckling (FoU) som pekar ut riktningen.
Men är det så enkelt att den som satsar mest på FoU också är
mest framgångsrik? Frågan är förstås väldigt komplex och den amerikanska sajten
”Autoline Daily” har gjort en jämförelse mellan de största tillverkarna där man
jämfört några av de siffror som går att utläsa ur bolagsrapporterna.
Journalisten Seamus McElroy fann, inte oväntat, att det var de
tre största bilkoncernerna som också spenderade mest pengar på FoU. VW Group investerade 9,2 miljarder dollar (drygt 60 miljarder kronor med dagens kurs) på
forskning och det var mer än Toyota (8,5 miljarder) – som i sin tur satsade 1,5
miljarder dollar mer än trean General Motors (7,0 miljarder).
Just nu är de tre koncernerna Toyota, GM och VW ganska
jämnstora, försäljningsmässigt (läs mer om halvårssiffrorna genom att klicka på
länken). Toyota och GM har kämpat om förstaplatsen och VW har stadigt varit på
väg uppåt, försäljningsmässigt.
Seamus McElroy satte sedan FoU i förhållande till
omsättningen för att få en indikation på vad som ska hända i framtiden. I denna
tabell är fortfarande VW kvar i toppen (5,4 procent), men bakom Honda och BMW
som satsar 5,5 procent av sin omsättning på FoU. GM är på fjärde plats med 5,1
procent. Kanske oväntat för de flesta är att Toyota faller ner i tabellen till
nionde plats med blygsamma 3,8 procent på FoU, med Ford strax ovanför (3,9
procent). Även Fiat och Chrysler satsar relativt små summor i förhållande
till omsättning, de hamnar på 11:e och 12:e plats, trots den produktoffensiv
som man nu genomför.
Ännu mer oväntat är att Hyundai och koncernkollegan Kia hamnar
i botten på listan (13:e respektive 14:e plats, 2,1 och 2,0 procent) för
relationen mellan FoU och omsättning. Båda företagen har haft fantastiska
försäljningsframgångar de senaste åren och modelloffensiven fortsätter. Innebär
den försiktiga satsningen på FoU att man slår av på takten? Eller är koreanerna
smartare och får ut mer från de forskningspengar som man satsar?
Artikeln och TV-inslaget från Autoline Daily om forskning
går att läsa genom att klicka på länken. Och vad tror ni läsare – vilken
bilkoncern får ut mest av sin forskning och blir framtidens vinnare?