Det drar ihop sig till lyxbilsutställningen ”Pebble Beach
Concours d’Elegance” i USA, en tillställning som samlar konnässörer från hela
världen vid det fashionabla hotellet söder om San Fransisco. Många biltillverkare
tar tillfället att premiärvisa sina modeller och journalisten Paul Eisenstein
på ”TheDetroitBureau.com” har träffat representanter från BMW när de lanserar
den nya M5-modellen för den amerikanska publiken.
I intervjun tar Paul Eisenstein också upp frågan om ”BMW M5
diesel 4WD”, den nya modell som det ryktats om några veckor och blivit en av de
mest lästa artiklarna på den här sajten (klicka på länken för att läsa mer). Att
ämnet ”BMW Confirms Diesel-M” är rykande hett kan vi se då nätartikeln på TheDetroitBureau.com
redigerats i efterhand.
Kort sammanfattat verkar det inte finnas några tvivel om att
BMW:s M-sportavdelning just nu utvecklar en sportdiesel med tre turboaggregat.
Modellen ska vara klar för lansering våren 2012 men den får inte namnet ”M5”,
Paul Eisenstein har uppgifter som pekar mot ”BMW 550dM” och ”BMW 550dXM”, där
den senare är den fyrhjulsdrivna versionen. Det namn som dök upp på en
reservdelspåse visade ”BMW m550dX” och våra läsare har uppgifter som berättar
att dieselmodellen ska heta ”BMW M Performance 550d xDrive”.
Enligt TheDetroitBureau.com baseras nya sportdieseln på den
nuvarande raka, 3,0-liters motorn men får ett nytt topplock och tre
turboaggregat. Inget elektriskt turboaggregat, dock, utan ett pyttelitet
aggregat som helt ska ta bort fördröjningen vid gaspådrag. Toppeffekten i
hästkrafter ska enligt Paul Eisenstein hamna runt 500 hk, vilket låter rätt högt. Vridmomentet blir betydligt högre än hos bensin-V8:an i M5, någonstans mellan
800-900 Nm. Sportdieseln ska hamna i flera av BMW:s toppmodeller (X5/X6/X3 och
7-serien) och även säljas i USA.
Vill du läsa artikeln ”BMW Confirms Diesel-M” hos
TheDetroitBureau.com i sin helhet är det bara att klicka på länken för att
hoppa dit i ett nytt fönster.