Ferrari som elbil? Aldrig!

Sportiga elbilar är ingen omöjlighet men är det en väg för Ferrari? Inte en chans, säger Ferraribossen Luca di Montezemolo. Däremot ser han stora möjligheter med hybridtekniken, där det redan nästa år vankas nyheter. Då ska också efterträdaren till Enzo presenteras.
Annons

Journalisten Tim Stevens på amerikanska ”Engadget.com”
stoppade mikrofonen under näsan på Ferraribossen Luca di Montezemolo. Frågan
var om allt prat om elbilar, turbinmotorer och miljöteknik är något som kommer
att synas på Ferrari i framtiden. Svaret var kort och kärnfullt:

”Du kommer aldrig att
se en elektrisk Ferrari,”
sa Luca di Montezemolo. ”Jag tror inte på elbilar, eftersom jag inte tror att de utgör ett
viktigt steg framåt för att minska föroreningar
eller CO2-utsläpp. Men vi arbetar mycket, mycket hårt
på en hybrid-Ferrari. Detta är framtiden och jag hoppas att vi inom ett par år kan
visa denna teknik.”

Att Ferrari jobbar med hybridteknik är
förstås
ingen hemlighet. Redan i december 2007 berättade Amedeo Felisa,
utvecklingschef på Ferrari, att hybridtekniken var ett område man undersökte.
För ett drygt år sedan kunde vi se hur denna teknik omsattes i praktiken i
konceptbilen ”Ferrari 599 GTB Hy-Kers” (klicka för att läsa mer), utställd på
Genèvesalongen och presenterad av Luca di Montezemolo.

Ferrari som elbil? Aldrig!
Batteripaketen är de tunna, platta skivorna som ligger i golvet. Elmotorn i drivlinan sitter integrerad i transaxeln och kan driva bilen självständigt, alltså det som brukar betecknas som ”fullhybrid”.

Hela hybridpaketet med integrerad
elmotor
i transaxellådan och litiumjonbatterier i golvet vägde på konceptbilen
40 kilo. Men i gengäld kunde elmotorn under korta intervaller tillföra 100 hk
och även driva bilen helt själv (fullhybrid) vilket givetvis gör underverk för
CO2-siffrorna i en EU-körcykel.

I en intervju med branschtidningen
Automotive News nyligen sa Luca di Montezemolo att efterträdaren
till Enzo ska visas under nästa år och den blir först ut med Ferraris nya hybridteknik.
Ännu lägre vikt och möjlighet att återvinna bromsenergin ska sänka
koldioxidutsläppen med upp till 35 procent, enligt Luca di Montezemolo.

I början på sommaren sipprade det ut uppgifter om att Bosch och
Ferrari samarbetar kring hybridteknik där man bland annat utnyttjar möjligheten
till aktiv momentstyrning via elmotorer. För en sportbil ger det en bättre
dynamik att lägga på kraft istället för att låta bromsarna sköta antispinn och
antisladd. Elmotorn kan även skjuta in kraft i drivlinan under de millisekunder
som växlingen tar, vilket ger en mera linjär och snabbare acceleration.

Räkna alltså med att Ferrari i framtiden använder
hybridtekniken för att få ner sina CO2-siffror – men bilarna blir samtidigt
ännu roligare att köra!

Ferrari som elbil? Aldrig!
Miljöbilar ska ju vara gröna, eller hur? Konceptbilen visades på Genèvesalongen, våren 2010, och nästa år är det förmodligen dags att presentera Ferraris hybridteknik.
Annons
Annons
Rulla till toppen