Provkörd: Cadillacs superkombi

Thomas Berggren är i Berlin och provkör BMW M5 Touring-konkurrenten Cadillac CTS-V Sport Wagon. "Solen skiner och det är en bra dag för att bränna däck", säger Berggren. Men den är kompetent för betydligt mer än så.
Annons

Provkörd: Cadillacs superkombi
Thomas Berggren gör tummen upp för detta kraftpaket med stort bagage.

Hej Thomas! Hur har du det? 

TB: Jo, jag har det bara bra. Jag har just varit och bränt lite däck. Det rök, men inte riktigt så mycket som fotografen ville…

Så hur är första intrycket av monsterkombin Cadillac CTS-V Sport Wagon?

TB: Det här en stor amerikansk muskel. En Bodybuilder. Men jag tycker personligen att den drar mer åt det snygga hållet, än det vulgära. 

Den har tuffa konkurrenter – BMW M5 Touring, Mercedes E 63 AMG och Audi RS6 Avant – hur står den sig?

TB: Prestandamässigt tror jag den kommer vara i paritet med tyskarna, den har en topphastighet på 308 km/h och det räcker ju en bit. Sedan har den en påstådd 0-100-tid på 4,0 sekunder, vilket också står sig bra.

Provkörd: Cadillacs superkombi
V8-motor, 6,2 liter, 564 hästkrafter, 747 Nm vridmoment. 0-100 på 4,0 sekunder. Förbrukning blandad körning – 14,0/100 km. ”Hur många gram CO2 orkar jag inte ens tänka på…”, säger Thomas.

Hur känns den att köra?

TB: Just nu sitter jag i baksätet, och jag sitter hyggligt. Lite dåligt lårstöd, kort dyna, smalt för fötterna, men helt okej men med benplats. 

Men det är ju inte i baksätet man vill sitta, man vill sitta fram, i förarsätet. Och där sitter man väldigt bra. Det är en riktig kurvkramarstol med bra stöd för både bål och ben. Ratten är väldigt skön.   

Fast det är såklart muskeln mellan framhjulen som är grejen – en 6,2 liters kompressomatad V8. Den har ett härligt djupt, gutturalt ljud, den smäller och smattrar inte alls lita mycket som de tyska prestandabilarna. Det känns som den har mer rå urkraft än tyskarna.

Jaha, den är säkert kul att köra men kan man åka behagligt också?

TB: Egentligen vill man ju bara rasta den här bilen på bana, men om man nu inte har en racingbana till hands, eller måste skjutsa barnen till dagis, då kan man ställa dämparna i det mjuka läget och åka förvånansvärt komfortabelt.

Vet du vad den ska kosta och när den dyker upp i Sverige?

TB: Den kommer någon gång i oktober, så mycket vet jag. Exakt pris har jag inte, men det viskas om 90.000 euro, alltså ungefär 820.000 kronor, vilket jag tycker är lite i mesta laget. Visserligen får man massor av motor, ett underbart chassi och mycket lyx, men det är ändå i mesta laget. 

Nej, nu måste jag gå in på presskonferensen, så resten får läsa i auto motor & sport nummer 20. 

Provkörd: Cadillacs superkombi
Hastighetsmätaren är graderad till 330 km/h – hur fort den går återstår att se.
Provkörd: Cadillacs superkombi
Annons
Annons
Rulla till toppen