Renault uppdaterar Koleos och Laguna

På Frankfurtsalongen visar Renault upp en ansiktslyft Koleos, med ny front och modern Tomtom-navigator. Samtidigt får Renault Laguna nya dieselmotorer – och den snålaste blir en tuff konkurrent till Volvo V70 DRIVe.
Annons

Renault uppdaterar Koleos och Laguna
Både front och akter har designats om, och flera nya tillval har blivit tillgängliga. Räcker det för att öka försäljningen av Renault Koleos?

Mellanklass-suven Koleos lanserades 2008 och nu får modellen en ansiktslyftning. Fronten har designats om och försetts med de obligatoriska LED-lamporna, och motorerna har fått en översyn. Dieselmotorn 2.0 dCi förväntas sälja bäst, och finns med 150 hk och 320 Nm, eller 175 hk och 360 Nm. Snålast blir 150-hästarsmotorn med framhjulsdrift: 5,7 l/100 km. En 2,5-litersbensinare erbjuds också, med 170 hk och 226 Nm. Automatlåda finns som tillval till bensinaren och 150-hästarsdieseln.

Bland tillvalen finns starthjälp i backe, ljudsystem från Bose och GPS-navigator från Tomtom. Navigatorn stöder trafikinformation i realtid (HD Traffic), lokala sökningar med Google (för att exempelvis hitta restauranger och butiker), 5-dagars väderprognos och IQ Routes som räknar ut den snabbaste rutten och tar hänsyn till trafiksituationen.

• Ta en titt på ansiktslyfta Renault Koleos i bildalbumet nedan!

Renault uppdaterar Koleos och Laguna
Laguna får inga designförädringar, men dieselmotorerna uppdateras och blir miljöbilsklassade.

Samtidigt passar Renault på att uppdatera Laguna med nya dieselmotorer.
Tredje generationen lanserades 2007, och modellen fick en
ansiktslyftning 2010. Den har aldrig varit testlagets favorit – men
kanske blir det ändring på det nu när modellen blir upp till 15 procent snålare jämfört med tidigare.

Snålast blir 1,5-litersmotorn, som har 110 hk och 240 Nm. Den släpper ut
109 gram koldioxid per kilometer tack vare bromskraftåtervinning,
start/stopp-system och andra snåltekniker. Förbrukningen blir 4,2 l/100
km och räckvidden ska enligt Renault vara upp till 150 mil.

Även en 2,0-litersdiesel blir tillgänglig, med 130 hk och 320 Nm, eller
150 hk och 340 Nm. Enligt Renault drar båda modellerna 4,5 l/100 km (i
sedanversionen) och 4,6 l/100 km (för kombiversionen), vilket motsvarar
118 respektive 120 gram per kilometer.

Alla motoralternativ finns tillgängliga i höst med 6-växlade manuella lådor. De svenska priserna är ännu inte klara.

Annons
Annons
Rulla till toppen