Mellanklass-suven Koleos lanserades 2008 och nu får modellen en ansiktslyftning. Fronten har designats om och försetts med de obligatoriska LED-lamporna, och motorerna har fått en översyn. Dieselmotorn 2.0 dCi förväntas sälja bäst, och finns med 150 hk och 320 Nm, eller 175 hk och 360 Nm. Snålast blir 150-hästarsmotorn med framhjulsdrift: 5,7 l/100 km. En 2,5-litersbensinare erbjuds också, med 170 hk och 226 Nm. Automatlåda finns som tillval till bensinaren och 150-hästarsdieseln.
Bland tillvalen finns starthjälp i backe, ljudsystem från Bose och GPS-navigator från Tomtom. Navigatorn stöder trafikinformation i realtid (HD Traffic), lokala sökningar med Google (för att exempelvis hitta restauranger och butiker), 5-dagars väderprognos och IQ Routes som räknar ut den snabbaste rutten och tar hänsyn till trafiksituationen.
• Ta en titt på ansiktslyfta Renault Koleos i bildalbumet nedan!
Samtidigt passar Renault på att uppdatera Laguna med nya dieselmotorer.
Tredje generationen lanserades 2007, och modellen fick en
ansiktslyftning 2010. Den har aldrig varit testlagets favorit – men
kanske blir det ändring på det nu när modellen blir upp till 15 procent snålare jämfört med tidigare.
Snålast blir 1,5-litersmotorn, som har 110 hk och 240 Nm. Den släpper ut
109 gram koldioxid per kilometer tack vare bromskraftåtervinning,
start/stopp-system och andra snåltekniker. Förbrukningen blir 4,2 l/100
km och räckvidden ska enligt Renault vara upp till 150 mil.
Även en 2,0-litersdiesel blir tillgänglig, med 130 hk och 320 Nm, eller
150 hk och 340 Nm. Enligt Renault drar båda modellerna 4,5 l/100 km (i
sedanversionen) och 4,6 l/100 km (för kombiversionen), vilket motsvarar
118 respektive 120 gram per kilometer.
Alla motoralternativ finns tillgängliga i höst med 6-växlade manuella lådor. De svenska priserna är ännu inte klara.