Ända sedan Ford lanserade senaste generationen Fiesta 2008 har vi längtat efter en ST-version, och nu verkar den äntligen vara på gång! Efter att Ford visat upp nya Focus ST som halvkombi och kombi, konceptbilen Evos och den nya trecylindriga turbomotorn på Frankfurtsalongen kom turen till Fiesta ST.
Förra generationen Fiesta ST fick mycket fin kritik för chassit och styrningen. 2,0-litersmotorn har nu bytts ut mot en 1,6-liters turboladdad EcoBoost-motor på 180 hk och 240 Nm. Det kan jämföras med tuffaste konkurrenten, Volkswagen Polo GTI, som har en 1,4-litersmotor med turbo och kompressor på 180 hk och 250 Nm.
Enligt rådande downsizing-trend ska förbrukning och utsläpp ha sänkts tack vare turboladdning och mindre cylindervolym. Ford lovar att utsläppen ska ligga på ”under 140 gram per kilometer” (Polo GTI släpper ut 139 g/km). Nu hoppas vi bara på ett pris som ligger under Polons och serieproduktion – snabbt!