Mercedes F125 visar framtidens S-klass

Självklart har Mercedes flera läckra nyheter att visa upp på Frankfurtsalongen. Häftigast är konceptbilen F125 som drivs av en bränslecell och visar hur framtidens S-klass ser ut. Men här finns också en uppdaterad V6-diesel och en eldriven B-klass.
Annons

F125 får bränslecell och 3D-skärmar


När Mercedes ingenjörer får fria händer
kan nästan vad som helst hända. Den här gången har de skapat en förhandsvisning av en mängd smarta tekniker i framtidens Mercedesmodeller. Konceptbilen F125 är en framtidsvision om hur en Mercedes kan se ut 2025.

F:et i modellnamnet står i vanlig ordning för Forschungsfahrzeug (forskningsbil), och med siffran 125 vill Mercedes fira bilens 125-årsjubileum. F125 är helt eldriven, och batterierna laddas med en bränslecell. Räckvidden ska vara lika lång som hos en dieseldriven lyxbil och effekten ska vara högre än hos S-klassens bensindrivna V8-modeller – och samtidigt utsläppsfria.

Många designdetaljer kommer återfinnas i hela Mercedes modellprogram under de närmaste åren, bland annat nya S-klass och nya CL (som i fortsättningen kallas S-klass Coupé). Konceptbilen F125 är faktiskt något mindre än den korta versionen av nuvarande S-klassen, men tack vare extremt korta överhäng blir axelavståndet längre än för nuvarande S-klass Lang. Lättviktsmaterial gör att vikten minskar med 135 kilo jämfört med S 350 CGI.

Mercedes F125 visar framtidens S-klass
23-tumshjulen och måsvingedörrarna följer inte med till produktionsfärdiga S-klassen, men konceptbilen F125 visar ändå hur framtidens Mercedesmodeller kommer se ut.

Fyra elmotorer driver bilen, och elmotorerna drivs av
energi från ett batteri som laddas av en bränslecell, som i sin tur
drivs av vätgas. Tanken är integrerad i chassit och bränslecellen är
monterad mellan framhjulen. Eftersom varje hjul har en egen motor blir
bilen fyrhjulsdriven. Systemet kallas e4Matic.

Elmotorerna vid
bakhjulen har 134 hk vardera medan framhjulen får 67 hk var.
Accelerationstiden till 100 km/h har simulerats i dator till 4,9
sekunder och vätgasförbrukningen är 0,79 kg/100 km, motsvarande en
dieselförbrukning på ungefär 2,7 l/100 km.

Interiören är fullmatad
med läckra detaljer,
som 3D-skärmar och ett molnbaserat
infotainmentsystem. Föraren kan också styra många funktioner med gester:
viftar man med handen åt höger aktiveras vindrutetorkarna och viftar
man uppåt höjs temperaturen i klimatanläggningen.

• Se ett bildgalleri på konceptbilen F125 nedan!

Mercedes F125 visar framtidens S-klass
Mercedes B-klass E-Cell har både elmotor och bensinmotor. På så sätt blir räckvidden drygt 60 mil – ungefär som en Opel Ampera.

B-klass med eldrift


En helt ny
generation Mercedes B-klass
visades upp för några veckor sedan och nu
lanseras den i eldriven version. Men bilen får en förbränningsmotor som
ska komplettera elmotorn och förbättra räckvidden till drygt 60 mil. På
enbart eldrift blir räckvidden tio mil.

Elmotorn har en maximal
effekt på 136 hk och den 1,0 liter stora trecylindriga och turboladdade
bensinmotorn har 68 hk. I låga hastigheter är bensinmotorns uppgift att
ladda elmotorns batteri, och i högre fart hjälps båda motorerna åt att
driva framhjulen genom en nyutvecklad automatlåda. Enligt Mercedes
landar förbrukningen på 1,4 l/100 km när båda motorerna används.


Litiumjonbatteriet
kommer från
Deutsche Accumotive och är inbyggt i en särskilt utvecklad
”ficka” vid framaxeln. ”Fickan” kallas Energy Space och ska se till att
inte batteriet orsakar problem vid en krock. Mercedes B-klass E-Cell
Plus är just nu på prototypstadiet, men vi gissar att modellen får
premiär någon gång under 2012.

• Kolla in bildgalleriet på eldrivna B-klassen nedan.

Mercedes F125 visar framtidens S-klass
Mercedes har skrivit avtal med Federal-Mogul Corporation för att uppdatera V6-dieseln med ny kolvteknik.

Uppfräschad V6-diesel


Mercedes passar också på att visa upp
en uppdaterad version av Mercedes
V6-dieselmotor. För att höja effekten och sänka förbrukningen har motorn
utvecklats tillsammans med Federal-Mogul Corporation, som utvecklat en
ny typ av kolvar som är starkare och mer värmetåliga än konventionella
kolvar. Tillverkningsprocessen kallas DuraBowl och motorn ska klara
EU5/EU6-kraven bland annat tack vare sänkt kompression från 18:0 till
15,5:1.

Den nya tekniken hamnar först i OM642-motorn, som sitter
i bland annat E-, S- och CLS-klassen. Uppgifter om effekt, vridmoment
och förbrukning är ännu inte offentliggjorda men räkna med att motorn
hamnar i produktion senare under året.

Annons
Annons
Rulla till toppen