Honda NSX lanserades 1990 och hade en mittmonterad V6-motor i aluminium. Modellen såldes i hela 15 år, och efterföljaren har länge varit en snackis i bilvärlden. Hondas amerikanska vd Tetsuo Iwamura bekräftade att en V10-motoriserad uppföljare skulle lanseras 2010, men 2008 tog han tillbaka uppgifterna och skyllde på ekonomiska problem. Envisa rykten menar dessutom att nästa NSX blir hybriddriven.
Men nu har Hondachefen Takanobu Ito avslöjat att Honda börjat
utvärdera om företaget ska utveckla en uppföljare. Om modellen får grönt
ljus blir den ”radikalt annorlunda mot föregångaren”. Han säger i en
intervju med brittiska Autocar att målet är en bil med ”dramatiskt vikt/effekt-förhållande istället för bara hög effekt”.
”Min önskan är att Hondas ingenjörer får uppleva att
utveckla en sportbil som NSX i framtiden. Ingenjörerna på Honda tittar
redan på att utveckla en sådan bil”, säger Takanobu Ito.
Han menar också att Honda inte kommer fokusera på hög specifik
effekt: ”Förra NSX handlade om hög effekt, men också bra köregenskaper.
Idag fokuserar vi på vikt/effekt-förhållandet. NSX var känd för sin
aluminiumkaross, så när vi utvecklar uppföljaren vill vi inte kopiera
Ferraris effekt, utan istället jaga hög effektivitet”, säger Takanobu
Ito. Han avslöjar dock inte när bilen sätts i produktion.