BMW M5 – stort bildgalleri med nya foton

Kan vi få nog av nya BMW M5? Nej, naturligtvis inte och nu har vi plundrat BMW:s pressavdelning på alla nya bilder. Totalt 180 högupplösta foton av M5:an, bläddra och njut! Dessutom bifogar vi alla faktauppgifter på den nya supersedanen.
Annons

BMW M5 – stort bildgalleri med nya foton
Nya BMW M5 imponerar för att den är så bra på allt. Känns lätt och rapp, men ändå stabil och trygg, oerhört kraftfull samtidigt som den faktiskt inte är speciellt obekväm – trots sina jättedäck och hårda fjädring. Dessutom hyggligt snål i relation till styrkan och med 90 liters tank kommer man långt mellan tankningarna.

De av er besökare som inte är prenumeranter på tidningen har
kanske inte sett att vi har en knallblå BMW M5 på omslaget? I nummer 20-2011,
som kom ut i kiosken 22 september, har vi en stor artikel med de första
körintrycken från sprillans nya BMW M5. Du ser omslaget på bilden nere till höger.

BMW M5 – stort bildgalleri med nya foton
Gå till kiosken genom att klicka på bilden.

Tyvärr har vi inte själva provkört eller testat BMW M5, vilket vi beklagar, men
våra amerikanska kollegor har fått en förhandsvisning på klassiska Laguna Seca – mot löfte att de inte
publicerar några artiklar förrän provkörningarna drar igång här i Europa.

Men
kan man låta bli att berätta för kollegorna
hur nya BMW M5 känns? Nej, givetvis
inte, och du som fått nummer 20-2011 framför dig kan också läsa hur det känns
bakom ratten på nya M5.

Har du väldigt bråttom går det att köpa digitala
lösnummer genom auto motor & sports ”kiosk”
, här på sajten (hoppa dit genom
att klicka på länken).

BMW:s M-avdelning har gjort sin utveckling grundligt och nya M5 delar inte
mycket med en vanlig 5-serie. 80 procent av komponenterna på M5 är faktiskt
unika. Den svenska tjänstevikten är satt till 1.945 kilo och då förstår vi att
BMW jobbat mycket med nya turbomotorn för att få M5:an att kännas så ”lätt” –
hur motsägelsefullt det än låter.

Toppeffekten i den 4,4 liter stora V8:an
anges till 560 hk men det är vridet som imponerar mest i nya BMW M5, toppen 680 Nm nås redan
vid 1.500 rpm och håller sedan i sig upp till 5.750 rpm. För er som vill veta mer om filosofin bakom M5:ans V8 kan vi rekommendera BMWblog.com och intervjun med Jürgen Poggel, chef för motorutvecklingen (klicka för att länka till nytt fönster). Hos BMWblog.com finns massor av fakta, detaljer och bilder.

BMW anger accelerationen 0-100 km/h till 4,4 sekunder för nya M5:an,
vilket är tre tiondelar bättre än föregångaren. Men de journalister som kört M5 säger att magkänslan snarare indikerar låga fyror för 0-100 km/h, vi får
se vad som gäller när de första pressbilarna rullar ut. Svenska priset har vi
också fått och nya M5:an börjar på 959.000 kronor, vilket en del redan hävdat är ”prisvärt”
– eller vad tycker ni läsare?

De av er som vill fördjupa sig i alla detaljer om BMW M5 kan
ladda hem pressreleasen
genom att klicka på länken och få hem ett pdf-dokument
till datorn. Hela 47 pdf-sidor med enbart fakta om BMW M5. Och sen har vi som sagt bullat upp med ett rejält bildgalleri
genom att tömma BMW:s pressavdelning på alla de nya bilderna. Totalt 180
stycken bilder av M5. Klicka på pilarna nedan för att växla mellan bilderna, eller
”Visa album”. Klicka på en bild, sedan knappen ”Bildinfo” för
att kunna se bilden av M5 i hög upplösning. Missa heller inte filmen från Laguna Seca nedanför bildgalleriet – lyssna på växlingarna!

Annons
Annons
Rulla till toppen