Porsche överväger hybriddriven 911

Flera nya detaljer om Porsche 911 har avslöjats. Bland annat kommer Targamodellen bli rejält förändrad, Cabriomodellen lanseras snart och Turboversionen får 520 hk. Dessutom bekräftar Porsches vd i en intervju att företaget utvärderar en hybriddriven 911.
Annons

Porsche överväger hybriddriven 911
Premiären för Porsche 911 var förstås extremt populär på bilsalongen i Frankfurt. Vi armbågade oss fram och provsatt – klicka på bilden för att läsa!
Porsche överväger hybriddriven 911
Matthias Müller.

Knappt har Porsche hunnit offentliggöra nya 911 Carrera och Carrera S förrän nätet fylls med rykten om de kommande modellversionerna. Porsches vd Matthias Müller avslöjar nu till amerikanska Motor Trend att företaget överväger en hybridversion av 911.

Beslutet borde inte ligga särskilt långt borta. Både Cayenne och Panamera finns i hybridversion, och det genomsnittliga koldioxidutsläppet för Porsches modellprogram måste sänkas. Nya 918 Spyder lurar ju dessutom runt hörnet, med V8 på 500 hk och två elmotorer. Dessutom fanns hybridteknik redan i förra generationen 911, i form av tävlingsbilen GT3-R Hybrid som deltog på 24-timmars på Nürburgring.

I Motor Trends intervju svarar Matthias Müller även på frågan om Porsche någonsin kommer tillverka en Cayman som är snabbare än en 911. ”Om man tittar på enbart prestandasiffror, så kanske”, säger Matthias Müller. Han tillägger dock snabbt att bilarna har två helt olika målgrupper, och att de framtida prestandamodellerna av 911:an (Turbo, Turbo S, GT3 och GT2) säkerställer att det alltid finns en 911-variant som är snabbare än den vassaste Caymanmodellen.

Porsche överväger hybriddriven 911
Snabb och rekorddyr: 918 Spyder kan få delvis samma drivlina som hybridversionen av nya 911.

"Storebror" 918 Spyder

Porsche 918 Spyder Concept har 3,4-liters V8-motor på 500 hk och två elmotorer på 218 hk, en vid varje drivaxel. Körsträckan på el är 25 kilometer. Med hybridhjälpen kan förbrukningen sänkas till 3 l/100 km och koldioxidutsläppet blir 70 g/km. 0–100 km/h tar 3,2 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Bilen lanseras under slutet av 2013 och kostar drygt 6,5 miljoner kronor.

För Porschenördarna avslöjas dessutom flera detaljer som inte varit
kända tidigare. Den 7-växlade manuella lådan baseras på komponenter från
PDK-lådan och var förmodligen inte planerad från början av
991-projektet. Istället var tanken att enbart erbjuda PDK-lådan, men
detta varken bekräftas eller dementeras av Porsches vd. Sjuans växel går
bara att nå från femte eller sjätte växeln, och toppfarten nås på
sjätte växeln. Matthias Müller säger att ”så länge kunderna efterfrågar
det, kommer Porsche erbjuda en 911 med manuell låda. Nästa GT3 får inte
PDK-låda”.

911-kunderna kan även förvänta sig en ”stor förändring”
när det gäller Targamodellen. Problemet med 997 Targa var att det
enligt Matthias Müller ”inte var en riktig Targa”. 991 Targa kan
istället hämta designinspiration från original-911:an med svart rollbar
och bakruta som fortsätter på sidorna.

Porsche överväger hybriddriven 911
Så här kommer cabrioletversionen av Porsche 991 se ut när den lanseras senare under 2011. Fyrhjulsdrivna Carrera 4 och 4S följer ett år senare. Illustration: Schulte Design.

911 Cabrio står på tur

Nästa modell att lanseras i 991-serien är enligt brittiska Car cabrioletversionen, som kommer senare under året. Ett år senare, 2012, kommer fyrhjulsdrivna Carrera 4 och Carrera 4S, både som Coupé och Cabrio.

2013 kommer Turbomodellen med 520 hk och 2014 kommer Turbo Cabrio. 2013 kommer även GT3 och 2014 anländer Targaversionen. Något osäkrare är om det även lanseras en Speedstermodell. Allt som allt kommer nuvarande generation 991 säljas i sju år. Uppföljaren kommer till stor del baseras på 991:an, och även den ska säljas i sju år – en kombinerad livscykel på 14 år.

Annons
Annons
Rulla till toppen