Nissan GT-R får 40 hk extra till 2012

Ryktet om effekthöjning har cirkulerat sedan i somras men nu står det klart att Nissan GT-R årsmodell 2012 får effekten höjd från 530 till cirka 570 hk. Dessutom förbereder sig Nissan för en ny Ringen-attack med GT-R – är Porsche varnade?
Annons

Nissan GT-R får 40 hk extra till 2012
Någon italiensk elegans kan man inte påstå att Nissan GT-R har, men det kompenserar den med massor av attityd och charm.

Nissan GT-R får höjd effekt, det
skrev vi om
redan i somras. Men i helgen hade Nissan ett informationsmöte på
Nürburgring och då kom det fram fler detaljer och fakta om nästa årsmodell
GT-R. Ännu en gång har Nissan fintrimmat turbosexan och lyckats få ner utsläpp
och förbrukning, men ändå höjt toppeffekten.

Den exakta effektsiffran väntar
vi på men det sägs handla om ”åtminstone” 40 hk extra jämfört med
fjolårsmodellen, alltså ett hopp från 530 till cirka 570 hk. Det är inte enbart
turbotrycket som höjts utan Nissan har modifierat både insugs- och avgassidan
av motorn. Då ska vi hålla i minne att det är bara ett år sedan (till årsmodell
2011) som Nissan höjde effekten på GT-R från 488 till 530 hk, maxvridet ökade
då från tidigare 588 till 612 Nm mellan 3.200-6.000 rpm.

Även sättningen för den
elektroniskt styrda fjädringen
och växellådan har modifierats inför årsmodell
2012 och hela underredet har arbetats om för att ge bättre kylning och lägre
luftmotstånd. Exteriört ska det däremot inte vara några synbara skillnader
jämfört med det milda ”facelift” som GT-R fick förra året, lättast att upptäcka
på de numera obligatoriska varselljusen med LED-teknik.

Nissan GT-R får 40 hk extra till 2012
En av världens finaste motorer? Många skulle nog hävda det och prestanda är onekligen imponerande, liksom hur ”snäll” motor är vid vanlig körning. Till nästa årsmodell kan vi förvänta oss minst 40 hk extra, jämfört med 2011.

En annan nyhet är att de
specialutrustade
modellerna av GT-R, ”Black Edition” och ”Egoist”, ska finnas
tillgängliga på samtliga marknader där GT-R säljs. Dessutom ska en ”Track
Edition” säljas på alla marknader utanför USA, men den kommer tyvärr bara som
högerstyrd och blir därmed i praktiken mest lämpad för Japan, Australien,
Sydafrika och Storbritannien.

Mycket av den image som Nissan
byggt upp kring GT-R handlar om Nürburgring. På YouTube finns filmer där Nissan
GT-R kör runt Nürburgring på 7:24
(klicka på länken för att se). Alla minns väl
också storbråket mellan Nissan och Porsche om vem som egentligen erbjuder
snabbaste bilen runt det ”gröna helvetet”. Med den nya årsmodellen tänker
Nissan göra ett nytt rekordförsök runt Nürburgring med GT-R och de ska ske
under oktober. Räkna med att vi snart får mer information om detta.

De av er som surfat runt på
nätet har kanske också
sett uppgifter om att Nissan GT-R ska läggas ner. Nissan
GT-R lanserades 2007 och därmed kan man förstå att sportmodellen kanske inte
förväntas ”leva” så länge till, men på informationsmötet på Nürburgring
meddelade Nissan att GT-R ska säljas i ”minst” två år till. Frågan om en
eventuell ersättare till R35 (som modellen kallas internt) undvek Nissan
nogsamt. Mer information går att hitta på sajten Nagtroc.org – ”The North
American GT-R Owners Club”
. Missa heller inte amerikanska Road & Tracks video på YouTube där man testar accelerationen 0-60 mph (0-97 km/h). Målet är att komma ner under tre sekunder!

Annons
Annons
Rulla till toppen