Snart dags att skruva på vinterdäcken igen

Vintern närmar sig snabbare än du tror. Nu åker fönsterskrapor, motorvärmarsladdar och snöskyfflar fram ur förrådet. Från den 1 oktober är det tillåtet att använda dubbdäck. Här har vi samlat alla däcktester och redaktionens däcktips!
Annons

Snart dags att skruva på vinterdäcken igen
Minusgrader, snövallar och plogbilar är på väg – tro det eller ej! Om du inte byter däck själv kan det vara läge att boka en tid hos däckverkstaden redan nu.

Enligt reglerna är dubbdäck tillåtna mellan 1 oktober och 15 april, men finns risk för vinterväglag är de tillåtna även under andra tider. Men det gäller att anpassa däckbytet efter väglaget – vinterdäck är betydligt sämre än sommardäck på torr väg. Bromssträckan och köregenskaperna försämras i allmänhet, speciellt på våta vägar.

Vid hjulbyte är det alltid läge att kontrollera mönsterdjupet. Lagkravet på vinterdäck är tre millimeter, och det klassiska tipset med femkronan är fortfarande en bra måttstock. Däckmönstret ska åtminstone gå till nedre delen av toppen av siffran fem, men det skadar förstås inte med mer mönsterdjup än fem millimeter. Speciellt dubbfria friktionsdäck kan bli ”luriga” med låga mönsterdjup och plötsligt tappa greppet på vinterväglag. 

Om du kör med dubbdäck ska även släpvagnen ha dubbdäck. Passa på att kolla lufttrycket i både sommardäcken och vinterdäcken – lågt lufttryck innebär högre förbrukning, sämre köregenskaper och att däcken slits i förväg. Var tionde bilist kör med så lågt lufttryck att det räknas som punktering.

Snart dags att skruva på vinterdäcken igen
Det klassiska knepet med femkronan fungerar fortfarande: däckmönstret ska minst gå till nedre delen av femmans ”topp”.

Ett känsligt debattämne är om de bästa däcken ska sitta fram eller bak. Enligt både auto motor & sports däckexpert Pär Brandt och Transportstyrelsen ska de bästa däcken absolut sitta bak, annars ökar risken att få sladd och att bilens oskyddade sida träffas vid en krock med mötande fordon. Det gäller oavsett om bilen har fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.

Vissa menar att de bästa däcken istället ska sitta fram, vilket antingen skulle ge något bättre drivgrepp (på framhjulsdrivna bilar) och större sladdbenägenhet (för ”busåkare”). Men efter en skräckinjagande bredsladd brukar de flesta ändra åsikt…

För att undvika ojämnt däckslitage ska man rotera hjulens position. Om hjulen får sitta omväxlande fram och bak slits de jämnt och när mönsterdjupet nått en osäker nivå byter man alla fyra däcken samtidigt. Hur ofta ska man då rotera hjulen fram/bak? Det beror förstås helt på körsträckan. En taxiåkare byter position flera gånger under vintern medan den som inte kör så många hundra mil bara behöver skifta position vid nästa hjulbyte (kommande vinter).

Kom också ihåg att det inte råder vinterdäckskrav från och med 1 oktober. Kravet på att ha vinterdäck (dubbdäck eller friktionsdäck) gäller mellan 1 december och 31 mars – om det råder vinterväglag. Och sist av allt: skippa året runt-däcken. Så kallade allround-däck är i princip värdelösa både på torrt, blött och halt väglag.

Snart dags att skruva på vinterdäcken igen

Kolla in våra däcktester här!

Sveriges största samling däcktester finns här. Alla däcktester med snabba sammanfattningar mellan 2004 och 2009.
13 nya dubbdäck jämförs med friktionsdäck och Europadäck. 
Friktionsdäck i dimensionen 245/40-18 – inte alls ovanliga längre. 
Alla mot alla! Dubb mot friktion, Europadäck mot noriska däck. 
Ska du ner på kontinenten? Här testas tio Europadäck. 
• 2011 års första vinterdäcktest dyker upp i nummer 22 av auto motor & sport, som finns i butiken och här på sajten den 20 oktober. 

Annons
Annons
Rulla till toppen