Nissan relanserar Datsun som lågprismärke

Det är 25 år sedan Datsunmodellerna fasades ut – men nu kan de komma tillbaka. Nissan överväger att sälja lågprisbilar med Datsunmärke, precis som Renault gör med Dacia.
Annons

Nissan relanserar Datsun som lågprismärke
Redan 2008 funderade Nissan på att relansera varumärket Datsun, med hjälp av konceptbilen XLink.

I mars 1986 såldes de sista bilarna med Datsunmärke, sedan tog Nissan över helt. Men enligt källor till brittiska Auto Express planerar nu Nissan att väcka liv i märket igen. En ny logotyp ska vara på gång och rättigheterna till varumärket Datsun ska utvidgas.

”Vi tittar på olika varumärken och möjligheten att förvärva olika varumärken i framtiden. Vi måste se till att vi äger rättigheterna till Datsunmärket. Om vi skulle använda det, skulle det troligen bli ett varumärke för stora, utvecklingsmarknader som Kina och Ryssland”, säger en talesperson på Nissan till Auto Express.

Varumärket Datsun kommer förmodligen inte till västeuropeiska marknader i första skedet. Nissans systermärke Renault förser redan stora delar av Europa med lågprisbilar från Dacia. Projektet att återuppliva Datsun blir antagligen en del av Nissans ”Power 88”-paket, som bland annat innebär att en ny modell ska lanseras var sjätte vecka. Exakt när Datsunmärket återupplivas är i nuläget inte känt.

Nissan relanserar Datsun som lågprismärke
Snygga 240Z såldes också som Datsun Fairlady Z i Japan.

En Datsun vi minns…

Datsun 240Z slog ned som en bomb 1969 och sålde riktigt bra. Senare uppdaterades modellen (och bytte namn till 260Z och 280Z), men de flesta entusiaster är överens om att originalet är bäst. 240Z blev en slags folksportbil på grund av sitt låga pris. Kika gärna in på Classic Z Register för en härlig nostalgitripp!

Annons
Annons
Rulla till toppen