Ny studie: Dubbdäck fortfarande säkrast

Flera städer har infört förbud mot dubbdäck. Det går ut över trafiksäkerheten – minskar dubbdäcksanvändningen kommer antalet döda i trafiken öka rejält, enligt en ny studie från VTI.

Har du hunnit byta till vinterdäck ännu? Den fläckvisa ishalkan kan vara förrädisk, och där fungerar dubbdäck fortfarande bäst enligt en ny studie från VTI.

Niklas Stavegård.

Är du på väg att köpa nya vinterdäck? Nästan sju av tio kör med dubbdäck, och enligt en undersökning gjord av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) som publiceras i Motormännens tidning Motor är dubbdäck fortfarande är säkrast. Om andelen som kör med dubbdäck minskar från dagens 65 till 20 procent, skulle antalet döda och skadade i trafiken öka med nästan 40 personer om året.

"Plötslig ishalka är det mest förrädiska man kan råka ut för, då ger dubbdäck det bästa greppet. Därför är det viktigt att de som har behov av dubbdäck kan fortsätta använda dem. Tas den möjligheten bort kommer olyckorna att öka", säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, och syftar på de dubbdäcksförbud som införts i en del stadskärnor.

Enligt VTI är dubbdäck helt överlägset friktionsdäck på blankis – där är till och med ett slitet dubbdäck bättre än ett odubbat däck.

"Politikerna bortser helt från dubbdäckens betydelse för trafiksäkerheten när de inför förbud och begränsningar. Med nyare och effektivare städmetoder går det att minska partikelhalterna och förbättra miljön, samtidigt som säkerheten kan garanteras med bibehållen möjlighet att använda dubbdäck", säger Niklas Stavegård.

Kolla in våra däcktester här!

Jag kör med dubbdäck i år. (=gasa) Jag väljer friktionsdäck. (=bromsa)
402
135