SSC och Bugatti har bråkat om toppfartstronen länge. Det ursprungliga rekordet för Bugatti Veyron, 407 km/h, slogs av SSC Ultimate Aero som klarade 412 km/h. Men Bugatti lyckades återställa ordningen med specialversionen Super Sport, som klarade 431 km/h.
Men nu slår SSC tillbaka igen, med nya Tuatara.
Några accelerationstider eller toppfartssiffror är än så länge inte
officiella, men SSC vill inte bara slå Bugattins toppfart utan också
sprinten till 200 respektive 300 km/h, som Veyron Super Sport fixar på
6,7 respektive 14,6 sekunder. Detta till ett betydligt lägre pris
jämfört med Bugattin: sex miljoner kronor kan nästan kallas prisvärt i
sammanhanget…
I filmen ovan testas Tuataras 7-växlade låda i en
kaross från ”gamlingen” Ultimate Aero. Företagets ingenjörer ska justera
lådans utväxling för att kapa accelerationstiderna och öka toppfarten.