Volvos reklam kan vara olaglig

Volvos senaste reklamkampanj ska locka ut förarna i terrängen. Annonsen har vunnit ett prestigefyllt pris, med motiveringen att den "är en trendsättare och ett bra exempel". Men Konsumentverket har reagerat – annonsen kan bryta mot lagen.
Annons

Volvos reklam kan vara olaglig
Konsumentverket anser att kampanjen uppmanar till lagbrott, och kräver ett svar av Volvo.

Kampanjen kallas XC Travels, och meningen är att förstärka kopplingen mellan äventyrsutflykter och Volvos XC-modeller. 50 utvalda äventyrsresmål runt om i Norden presenteras på kampanjsajten och via en smartphone-app. Förarna ska lockas ut i naturen, och därför nominerades kampanjen till rese- och turistnäringens årliga pris Trip Award. Det är första gången som en bilannons nomineras.

”Överraskande och roligt att resebranschen uppmärksammar och uppskattar det vi gör”, säger Bengt Junemo, reklamchef på Volvo Personbilar.

Tävlingen har tre kategorier och Volvos kampanj vann kategorin ”Bäst utnyttjande av marknadsföring och distribution” med följande motivering: ”Årets vinnare har lyckats fånga den moderna konsumentens drömmar på ett
kreativt och visuellt sätt. Att krydda sina produkter med turism och
äventyr har visat sig vara en framgångsfaktor. De fyra årstiderna,
fyrfärg och fyrhjulsdrift är en perfekt mix.”

Volvos reklam kan vara olaglig
På kampanjsajten finns 50 utflyktstips och flera Volvotillbehör som passar på äventyrssemestern.

Men Konsumentverket är inte lika optimistiska. Formuleringen ”Våra
XC-modeller tar dig längre in och högre upp, och hjälper dig till
platser dit du inte vill köra med en vanlig bil” anser Konsumentverket
uppmanar till brott mot terrängkörningslagen, som förbjuder generell
körning i terräng på barmark. Enligt Dagens Media har Konsumentverket
krävt ett yttrande från Volvo, som ska vara inlämnat senast 31 oktober.
Sedan tas beslut om en eventuell åtgärd.

Annons
Annons
Rulla till toppen