Ingen har väl undgått
trenden att motorerna blir allt mindre, allt effektivare och får färre
cylindrar. För inte så många år sedan betraktades trecylindriga bilmotorer som
en charmig anekdot från historiearkiven men idag har alla de stora en modern
”trepip”, eller är på väg att ta fram dem.
Så är också fallet
för Ford som tagit fram en ny familj av 1,0-liters, trecylindriga bensinmotorer under namnet ”EcoBoost”. Nästa
år kommer motorerna att erbjudas i Ford Focus men sen sprids de till alla
mindre och mellanstora modeller.
Den nya
turboladdade direktinsprutningsmotorn finns i två effektversioner för Ford
Focus: 125 hk med 114 g/km i CO2-utsläpp och 100 hk med 109 g/km CO2.
Från och med nästa
år ska motorn även tillverkas i rumänska Craiova. Det ger en totalproduktion i
Europa på 700.000 motorer per år. Totalt räknar Ford med en årlig världsproduktion
på upp till 1,3 miljoner motorer.
Ford investerar
runt om i världen och enbart i Köln har man satsat 134 miljoner euro i den nya
produktionsanläggningen. Personal från både Tyskland och England har deltagit i
utvecklingsarbetet, liksom byggandet av produktionen i Köln där motorerna
förflyttas längs en 580 meter lång monteringsbana. Vid 90 stationer arbetar
monteringspersonal men det används också 55 automatiska robotar.
Noggrannheten i
alla steg är så hög att motorerna inte behöver testköras, vilket sparar utsläpp
och energi. Jämfört med tidigare produktion i Köln sparar man 66 procent
energi.