Fords trecylindriga motor fick välkomstpuss

Det är inte var dag man ser en koncernchef ge sin senaste motor en välkomstpuss, men det hände i torsdags. Alan Mulally var på plats i Köln för att starta tillverkningen av Fords nya 1,0-liters, trecylindriga motorer. Ford har investerat drygt en miljard kronor i den nya produktionen.
Annons

Fords trecylindriga motor fick välkomstpuss
Alan Mulally går handgripligt och känslosamt tillväga när han ska välkomna en ny Ford-motor. Men nya trepipen kan behöva en bra start för att betala igen den investering på över en miljard kronor som man satsat på fabriken i Köln. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Ingen har väl undgått
trenden att motorerna
blir allt mindre, allt effektivare och får färre
cylindrar. För inte så många år sedan betraktades trecylindriga bilmotorer som
en charmig anekdot från historiearkiven men idag har alla de stora en modern
”trepip”, eller är på väg att ta fram dem.

Så är också fallet
för Ford som tagit fram en ny familj av 1,0-liters, trecylindriga  bensinmotorer under namnet ”EcoBoost”. Nästa
år kommer motorerna att erbjudas i Ford Focus men sen sprids de till alla
mindre och mellanstora modeller.

Den nya
turboladdade direktinsprutningsmotorn
finns i två effektversioner för Ford
Focus: 125 hk med 114 g/km i CO2-utsläpp och 100 hk med 109 g/km CO2.

Fords trecylindriga motor fick välkomstpuss
Ford har investerat mycket pengar i anläggningen i Köln för att skapa en toppmodern och effektiv produktion. Produktionslinjen är 580 meter, utvecklad i sin fulla längd. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Från och med nästa
år ska motorn
även tillverkas i rumänska Craiova. Det ger en totalproduktion i
Europa på 700.000 motorer per år. Totalt räknar Ford med en årlig världsproduktion
på upp till 1,3 miljoner motorer.

Ford investerar
runt om i världen och enbart i Köln har man satsat 134 miljoner euro i den nya
produktionsanläggningen. Personal från både Tyskland och England har deltagit i
utvecklingsarbetet, liksom byggandet av produktionen i Köln där motorerna
förflyttas längs en 580 meter lång monteringsbana. Vid 90 stationer arbetar
monteringspersonal men det används också 55 automatiska robotar.

Noggrannheten i
alla steg är så hög
att motorerna inte behöver testköras, vilket sparar utsläpp
och energi. Jämfört med tidigare produktion i Köln sparar man 66 procent
energi.

Fords trecylindriga motor fick välkomstpuss
Motorn har alltså ”bara” tre cylindrar vilket ger ett speciellt motorljud men också ett kompakt paket. En bilmodell som konstruerats med denna motor från början kan förmodligen ”packas” mera effektivt och därmed få utrymme till annat. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen