Förra generationen Chevrolet TrailBlazer sålde aldrig särskilt bra i Sverige, och även systermodellen Saab 9-7X blev en udda fågel. Men nu lanseras en uppföljare med plats för sju i kupén och med en 2,8-liters dieselmotor under huven. I pressmeddelandet skryter GM om en helt plan lastyta när andra och tredje stolsraden fällts, dvd-system i baksätet, Bluetooth och usb-anslutning.
Chevrolet kommer inte sälja nya TrailBlazern i USA, eftersom den skulle konkurrera med crossovermodellerna Equinox och Traverse. Nya TrailBlazern är ett rambygge precis som sin föregångare, och passar därför bäst i ”länder som inte har ett väl utbyggt motorvägsnätverk”, enligt GM. Med TrailBlazern vill Chevrolet kombinera hög last- och dragvikt, som är karaktäristiskt för en ramkonstruktion, med komforten och effektiviteten hos en crossover. Bottenplattan kommer från pickupen Colorado och utvecklades utsprungligen av brasilianska GM.
Modellen visas just nu upp på Dubai International Motor Show, och försäljningen drar igång tidigt 2012, först av allt i Thailand. Än så länge finns inga officiella uppgifter om lansering i Europa. Vad tycker du, borde europeiska GM börja sälja TrailBlazer i Sverige?