TVR gör comeback – eller?

Kommer du ihåg TVR? En samling glasfiberbilar med udda design som byggdes i Blackpool. Fem år efter konkursen kan märket börja bygga bilar igen – i Österrike...
Annons

TVR gör comeback – eller?
TVR 350C hade märkets Speed Six-motor och fanns i både coupé- och Targa-utförande (T350T). Nu kan modellen få en efterföljare, med premiär på Genèvesalongen 2012.

Fram till 2006 handbyggde TVR sina egendomligt designade bilar med glasfiberkaross i brittiska Blackpool. Den karismatiske Peter Wheeler ledde verksamheten i 23 år, men sålde verksamheten till ryssen Nikolai Smolenski 2004, och Peter Wheeler avled efter en långvarig sjukdom 2009. Försäljningen rasade efter Nikolai Smolenskis intåg och företaget ansökte om konkurs 2007. Ben Samuelson var ansvarig för marknadsföring och pr under 12 år, och efter Peter Wheelers död förklarade han tiden på TVR i Car Magazine så här:

”Det var spännande, utmanande och fantastiska tider. Du blev aldrig uttråkad – du visste inte vad som skulle hända härnäst! Det fanns inga möten, Peter Wheeler var ingen känslig mjukis, det fanns inga yogalektioner eller någonting, han var en riktig chef!”

Nu kan TVR-entusiasterna ha anledning att fira, för verksamheten kan vara på gång att startas upp igen. Företaget har en Facebooksida som länkar till den nya TVR-sajten. Nikolai Smolenski äger fortfarande rättigheterna till varumärket TVR, men företaget heter numera TVR GmbH och är beläget i Wien i Österrike. Enligt hemsidan kan kunderna uppgradera sin Griffith till en Sagaris, nya kunder kan beställa en Sagaris som byggs utifrån ett gammalt Grittith-chassi och senare ska företaget även tillverka Tuscan cabriolet, Cerbera och Chimaera. Motormässigt används en LS3-V8 från GM kopplad till en 5-växlad låda.

Nikolai Smolenski har ännu inte kommenterat det senaste händelseförloppet i TVR-såpan, men enligt vissa rykten utvecklar företaget en helt ny roadster kallad MD1, som kan få premiär på Genèvesalongen 2012. Vi får helt enkelt vänta och se…

TVR gör comeback – eller?
TVR V8S hade Rovermotor på 240 hästar. V8:an introducerades redan 1960 och har suttit i bland annat Rover P5, Morgan Plus 8, Range Rover, MGB GT V8, Rover SD1 och Land Rover Defender.

Tre TVR-modeller vi minns – eller glömt…

 Klicka på bilderna för att se en större version.

TVR gör comeback – eller?

TVR No 2 är den äldsta bevarade modellen och byggdes 1949 av bolagets
grundare Trevor Wilkinson, som ägde TVR fram till 1965. I februari
2011 fick bilen ett nytt hem: Lakeland Motor Museum i Backbarrow, tio
mil från Blackpool.

TVR gör comeback – eller?

TVR Taimar 3000M Turbo är Storbritanniens första produktionsbil med
turbo, men också TVR:s sista turbomodell. 230 hästar och 370 Nm räckte
långt i den 1.100 kilo lätta bilen: 0–100 km/h gick på 5,8 sekunder.
Efter 63 exemplar var turbosagan slut och TVR gick tillbaka till större
motorer utan överladdning.

TVR gör comeback – eller?

TVR Sagaris blev en sista hyllning till det excentriska märket.
Avgasutblås vinklade åt sidorna samt frånvaro av både ABS och airbag
retade upp EU. Med rak sexa på 400 hästar och 475 Nm bjöd Sagaris på
fullständigt galna köregenskaper, naturligtvis kombinerat med den
karaktäristiska lukten av glasfiber. Produktionen upphörde i samband med
konkursen.

TVR gör comeback – eller?
Bristol 410 rattas av kommissarie Lynley. Foto: Bristol Cars.

Ännu ett brittiskt märke med knackig historia

Antalet brittiska bilmärken som fortfarande går bra ekonomiskt är försvinnande litet, jämfört med för ett halvsekel sedan. Bristol började som flygmotortillverkare men sadlade om till att bygga bilar efter andra världskriget. Under de senaste 50 åren har de flesta Bristolmodeller haft Chryslermotor och moderniteter som ABS-bromsar och krockkuddar har varit strängt förbjudna.

Bristol försattes i konkurs i mars 2011 och de 22 anställda fick gå hem. En typisk Bristolkund är Inspector Lynley i BBC-serien med samma namn. Han jagar kriminella på den brittiska landsbygden i en Bristol 410, som byggdes i 79 exemplar mellan 1968 och 1969.

Annons
Annons
Rulla till toppen