Nya Ford Kuga tjuvstartar i Los Angeles

Nästa vår ska vi få en omarbetad Ford Kuga i Europa. Men redan nu kan vi se bilen premiärvisas i Los Angeles, som "Ford Escape". Snålare motorer och fler finesser utlovas.

Ford Escape Kuga MY2012 Los Angeles

Så mycket detaljer om den europeiska Ford Kuga får vi inte, men vi kan i alla fall titta på utseendet när nya "Escape" premiärvisas i USA. På Genèvesalongen blir det premiär för europeiska Kuga.

Det blev som vi trodde. I januari visade Ford konceptbilen Vertrek och vi gissade då att seriemodellen skulle få heta "Escape" i USA (där den är ny) medan Kuga även fortsättningsvis blir namnet i Europa.

Nu är det premiärdags för den serieklara Ford Escape på Los Angeles Motor Show och som vi kan se blir det exteriöra uppdateringar, jämfört med nuvarande utseende på Kuga. Den nya Ford Kuga ska premiärvisas på Genèvesalongen nästa vår och börjar levereras strax efter. Designen på fronten är inte enbart ny, den är också "smart" genom att den automatiskt öppnar upp ventilationshål vid stillastående och lägre fart. Vid landsvägsfart stängs öppningarna (kylluften räcker ändå) och det bidrar till ett lägre luftmotstånd.

Ford hävdar att Kuga/Escape är en i grunden helt ny bil, baserad på samma plattform som nya Focus. Nuvarande Kuga är byggd på en äldre plattform. Tittar man på alla glasytor, dörrstolpar och annat som är svårt att ändra på (utan att skaffa nya plåtverktyg) är dock likheterna påfallande mellan "gamla" Kuga och den Escape som nu visas i Los Angeles. Varför Ford inte tar chansen att ändra mer kan man grubbla över, men ett tecken på att Ford faktiskt använder en ny plattform är att nya Escape/Kuga är cirka decimetern längre än föregångaren.

De europeiska motoralternativen får som väntat en "dieseltyngdpunkt" men de drivlinorna visas inte i Los Angeles, där det fortfarande är bensin som gäller. I USA ska Ford erbjuda Escape med fyra motoralternativ, men man nämner bara tre i sin pressrelease. Inledningsvis blir det antingen en 1,6-liters EcoBoost-motor eller 2,0-liters EcoBoost-motor. Basmotorn är en fyrcylindrig 2,5-liters sugmotor. Fjärde alternativet får vi kanske veta mer om senare.

En ny finess som däremot nämns är att bakluckan, som tillval, kan öppnas automatiskt genom att man viftar med foten under stötfångaren. Praktiskt när man har händerna fulla med matkassar och vilda barn som hotar att fly ut på parkeringen.

Ett bra lyft för Ford Kuga, nu börjar det likna något!
143
66