Nya A1 Sportback – snyggare med fem dörrar?

Ett par bakdörrar är kanske det sista argumentet som behövs för att välja en Audi A1 och nu presenteras femdörrars ”Sportback”. Men det är inte bara två extra dörrar som erbjuds, Audi har ändrat A1 Sportback på fler områden.
Annons

Nya A1 Sportback - snyggare med fem dörrar?
Audi A1 med fem dörrar står snart ute hos handlarna – som förmodligen väntat otåligt. Audi tror själva att femdörrars kommer att stå för 70 procent av försäljningen.

Många tycker att
en kaross med enkla dörrar
är snyggare än de som också har bakdörrar. Men
bakdörrar är ack så praktiskt för att komma in i baksätet och Audi har redan
förutsett att 70 procent av kunderna till minstingen A1 väljer den med
femdörrarskaross. Så här har ni bilen: Audi A1 Sportback.

I allt väsentligt
är förstås A1 Sportback samma bil som den tredörrars Audi A1 vi provkört och
testat (klicka för att läsa mer). Längden på Sportback är densamma (3,95
meter), men Audi har faktiskt byggt på bilen sex millimeter på höjden och
bredden, något som ska förbättra sittkomforten i baksätet som är tvåsitsigt
(tresitssoffa finns som tillägg). Vikten har ökat med i snitt 25 kilo, jämfört
med motsvarande tredörrarsmodell.

Motoralternativen till A1 Sportback
blir inledningsvis en mix av tre bensin- och tre dieselmotorer, effekt från 86
(1,2 TFSI) till 185 hk (1,4 TFSI).  1,6
TDI är snålast och ger 90 eller 105 hk, ändå klarar de sig under 100-gränsen
med ett CO2-utsläpp på 99 g/km i båda fallen. Senare under 2012 kompletteras de
med 2,0 TDI som ger 143 hk, accelererar 0-100 km/h på 8,5 sekunder och ändå
klarar sig på 4,1 l/100 km.

Den sjustegade dubbelkopplingslådan
S-tronic
erbjuds som tillval till 1,4 TFSI med 122 hk och 1,6 TDI med 90 hk.
S-tronic är standard på toppmodellen 1,4 TFSI med 185 hk. Leveranserna av Audi A1 Sportback startar
tidigt under nästa år. Audis pressrelease för A1 Sportback går att läsa i sin helhet genom att klicka på länken.

Annons
Annons
Rulla till toppen