Mikael Johnsson provsitter Honda CR-V

Fjärde generationen Honda CR-V visas på bilsalongen i Los Angeles. Nykomlingen får uppfräschad design, nya motorer och generös standardutrustning. Mikael Johnsson har provsuttit bilen, se hans första intryck. Dessutom film och många bilder.
Annons

Nu är det inte längre någon större hemlighet hur nästa generation Honda CR-V kommer se ut. De första bilderna på konceptversionen dök upp i juli, svartvita patentbilder läckte ut av misstag i september och i början av november fick vi se flera bilder på en nästan helt produktionsfärdig CR-V.

Äntligen väljer Honda att göra det nya bidraget i suv-världens mellanklass helt offentligt. Nya CR-V får uppfräschad design med integrerad stötfångare och aerodynamisk front medan bakdelen förändras mer varsamt. CR-V är fortfarande femsitsig och bilen mäter 4,53 meter på längden, 1,99 meter på bredden och 1,65 meter på höjden, medan hjulbasen är 2,61 meter. Måtten är i princip identiska med förra generationen CR-V – men gamlingen var faktiskt något längre.

Honda visar samtidigt upp ett nytt infotainmentsystem kallat Multi Information Display, eller i-MID. Systemet har stöd för sms-meddelanden, internetradio via Pandora (endast i USA) och Bluetooth. På bilderna syns dock att Honda inte valt att integrera all information i samma display – en mindre skärm kompletterar den större huvudskärmen.

Mikael Johnsson provsitter Honda CR-V
Interiören har uppdaterats rejält jämfört med föregångaren.

På den amerikanska marknaden blir luftkonditionering, farthållare,
Bluetooth, i-MID-systemet, nyckellös start och dynamisk styrning
standard. Nästa steg upp blir EX-paketet, där ljudsystem med sex
högtalare och panoramatak ingår, medan toppmodellen kallas EX-L och får
läderklädsel och 2-zons klimatanläggning. Det återstår
att se hur den svenska generalagenten väljer att specificera bilarna
som ska säljas i Sverige.

Fyrhjulsdrift blir standard, men Honda
kommer även erbjuda ett framhjulsdrivet alternativ. Hondas
2,4-litersbensinare uppdateras och får nu 185 hk och 220 Nm. Den
framhjulsdrivna versionen drar drygt 9 l/100 km och motsvarande siffra
för AWD-versionen är 9,5 l/100 km. Flera dieselalternativ lär följa
senare.

Honda CR-V introduceras just nu på Los Angeles Auto Show,
men de europeiska bilarna
(som ska byggas i brittiska Swindon) dröjer till hösten 2012. Försäljningen i
USA drar igång den 15 december 2011.

Mikael Johnsson provsitter Honda CR-V
Mikael Johnsson har provsuttit nya Honda CR-V. Läs hans intryck nedan.

Mikael Johnsson: Första intrycket av CR-V

Honda kör inledningsvis in en eldriven Jazz på scen. Vice-VD i Amerika, John Mendel, berättar att inredningen är av återvunna material och att man i Kalifornien kan med ett treårigt leasingavtal kan hyra den för 399 dollar per månad.
Men det är först när helt nya suven CR-V tar plats som kamerorna börjar smattra för fullt. Den lanseras här i USA den 15 december och att intresset är stort är inte konstigt. CR-V är den bäst säljande suven i Amerika under de senaste fyra åren!
För den nya modellen talar man om lägst lastgolv i klassen och ett ovanligt enkelt system för att fälla baksätets ryggstöd (60/40). Och så kommer en del skryt om hur bra kvaliteten är på både bilarna och fabrikerna vilket ett antal priser är bevis för. Driftsäkerhet vill många ha, så det gör han rätt i.
Men när jag bekantar mig med bilen lite senare har jag svårt att framkalla några större glädjeskutt. Möjligen kan det ha med en typ av ”mässkoma” att göra. Det är många intryck på kort tid …
Instrumentpanelen är inget under av fantasi. Visserligen känner man igen spår att skaparglädje från Civic i själva instrumenthuset, men det är också allt. Material? Tja. Okej.
Det omtalade baksätet är mycket riktigt enkelt att fälla. Bakifrån bilen är det bara att dra i ett handtag så åker baksätets sittdyna automatiskt upp och därpå ryggstödet fram. Men resultatet är tyvärr ändå inte ett helt jämnt golv. Utrymmet i baksätet känns spontant inte som nämnvärt förbättrat, men i paritet med nya Mazda CX-5, här i en annan lokal i Los Angeles Convention Center.
Dagens CR-V är en förträfflig bil och förhoppningsvis gäller det också den nya. Men den ser ännu mer slätstruken ut och får en faktiskt att tvivla på att Honda lyckats fram sina positioner lika mycket denna gång. Men det får en framtida provkörning utvisa.

Annons
Annons
Rulla till toppen