Vi provkör nya grymma Porsche 911 Carrera S

Mikael Johnsson fortsätter sin resa i Kalifornien och har nu ankommit Santa Barbara - för att provköra nya Porsche 911 Carrera S. Med 400 hästkrafter går den som ett skållat troll. Dessutom stabilare chassi, bättre prestanda, högre komfort och och lyxigare interiör.
Annons

Vi provkör nya grymma Porsche 911 Carrera S
Mikael Johnsson och, enligt denne, den mycket snygga Cognacsfärgade nya Porsche 911 Carrera S.

Hej Mikael, hur är läget i Santa Barbara?
”Det är väl bra, men efter att ha varit i USA en vecka med bra väder
känns det lite snöpligt att få regnskurar just den dagen då det äntligen
är dags att köra nya Porsche 911 Carrera S (991) (klicka för mer faktauppgifter). Men jag är glad, för
jag och min codriver lyckades få fatt i en
av väldigt få manuella bilar här på lanseringen. Och man vill ju känna
på den nya, sjuväxlade, manuella lådan.

Hur känns det att ha sju växlar att spaka mellan?
”Det är helt klart lite speciellt, kan jag säga. Det är så många
lägen nu att den fysiska känslan (muskelminnet) av vilken växel som
ligger i är på väg att tyna bort. Det har Porsche insett och låter
därför växelindikatorn från PDK-bilar sitta på plats även
i manuella bilar. Att i högre farter avsluta med sjuans växel ”fram
till höger” ger förresten en nygammal känsla från den femväxlade tiden.
Sedan finns det en spärr som omöjliggör att sjuan läggs i om inte femman
eller sexan varit i dessförinnan – en välmenad
idé som jag dock redan hittat ett minus med. Men mer om det i
tidningen.

Vi provkör nya grymma Porsche 911 Carrera S
Stabilare chassi, bättre prestanda, högre komfort och inte minst lyxigare interiör.

Det är ju en sportbil så: Hur är motorn?
”Vi kör Carrera S som nu fått 400 hästkrafter jämnt och går som ett
skållat troll. Framför allt varvar motorn mer nu (varvstopp vid 7.800
varv) vilket känns helrätt i en sportbil. Provbilen är extrautrustad med
Porsches sportavgassystem och körd i sitt mer
öppna sportläge bluddrar det riktigt fint vid gasuppsläpp. Fast ylet på
höga varv är nästan ännu bättre.”

Kan du säga något om designen?
”Den är riktigt, riktigt snygg anser jag. Den bruna lacken på min bil
heter ”Cognac Metallic” och klär bilen bra, tycker jag. Visst är
karossen bara försiktigt ändrad gentemot föregångaren (997), men de
större hjulen, det längre axelavståndet, den lägre
totalhöjden och de smalare bakljusen gör mycket tillsammans och ger en
ny, modernare stans.”

Du, den här versionen har fått elektromekanisk styrservo, eller hur?
”Det stämmer. Men exakt hur den känns hinner jag inte beskriva här.
Jag ska ge mina intryck om denna förändring i tidningen – och det fanns
en 997 att låna, så en bra jämförelse gick att göra. Men var inte
oroliga, säger jag.

Vi provkör nya grymma Porsche 911 Carrera S
Inredningen i nya Porsche 911 Carrera S har blivit markant lyxigare.

Vad är det bästa med bilen?
”Det är att den vuxit på så många plan: stabilare chassi, bättre
prestanda, högre komfort och inte minst en markant lyxigare interiör.
Och detta till ett oförändrat pris! Man tackar.”

Ja, vad kostar den och när kan man köpa den?
”Nya 911 Carrera kostar 893.000 kronor och 911 Carrera S 1.033.000
kronor. Detta innebär 13.000 kronor
upp för Carrera och bibehållen prislapp för Carrera S.
Svensk handlarpremiär äger rum den 3 december, men bilen har gått att
beställa ett tag. Omkring 40 svenskar har redan gjort detta, berättade
Carola Klingvall på Porsche Sverige för mig.”

• Läs provkörning av nya Porsche 911 Carrera S i auto motor & sport nr 25.

Annons
Annons
Rulla till toppen