Maybach säger Auf Wiedersehen

Daimler har beslutat sig för att avveckla lyxbilsmärket Maybach och gör det 2013, i samband med lanseringen av nästa generation Mercedes S-klass. Men nedläggningen av Maybach innebär inte att Mercedes lämnar lyxbilsmarknaden, tvärtom.
Annons

Maybach säger Auf Wiedersehen
Det här märket, med sina stolta anor från 20-talet, ville inte riktigt lyfta. Och nu har Mercedes tagit beslutet att låta Maybach somna in – närmare bestämt om två år.

När Bentley och
Rolls-Royce fick tyska ägare
kunde Mercedes inte bara sitta och titta på. För
att testa idéerna kring ett eget lyxbilsmärke visade man konceptet
”Mercedes-Benz Maybach” på Tokyosalongen 1997 och serieproduktionen kom igång 2002.
Ursprungligen lanserades två modeller, 57 och 62, som fick namn efter sin längd
i decimeter. Varumärket Maybach köpte Mercedes 1960 och det går tillbaka till
far och son Wilhelm och Karl Maybach som tillverkade personbilar under eget
namn mellan 1919-1945.

Försäljningen av
Maybach har dock gått trögt och nyligen fattade koncernchefen Dieter Zetsche
beslutet att man inte ska påbörja utvecklingen av en ny generation. Istället
ska Daimler fokusera på varumärket Mercedes och nästa generation S-klass – som lanseras
runt 2013 – ska byggas med tre hjulbaser. Den största, Mercedes-Benz S 600
Pullman, ska fylla ”gapet” (som förmodligen inte är så stort) efter Maybach.

Som ni kanske
minns cirkulerade det en del rykten
om att Aston Martin skulle ta över
utvecklingen av framtida Maybach men de idéerna övergavs under våren.

Annons
Annons
Rulla till toppen