Nya Defender blir en teknikbomb!

Terrängklassikern Land Rover Defender har extremt enkel mekanik för att fixa djungelsafari lika bra som polarexpeditioner. Men uppföljaren, som kommer 2015, får mycket ny teknik. Vad sägs om ett ekolod från båtvärlden och däck med utfällbara dubbar?
Annons

Nya Defender blir en teknikbomb!
Land Rovers konceptbil DC100 har en hel del tekniska hjälpmedel för att göra terrängkörningen enklare. Men även stadsbor ska kunna köra nya Defendern – den kan nämligen fickparkera automatiskt med hjälp av Park Assist-systemet.

Land Rover Defender har fått tjänstgöra över hela världen sedan 1948 med ytterst få moderniseringar. Det har ryktats om en uppföljare i flera år, och nu verkar den äntligen vara på gång. Konceptbilarna DC100 och DC100 Sport dök upp på Frankfurtsalongen och ska resultera i en produktionsfärdig version 2015.

Det verkar som att uppföljaren kan bli rena rama teknikfesten jämfört med den den simpla gamlingen. Viktigaste nyheten är att Terrain Response-systemet, som anpassar tekniken under skalet i moderna Land Rover- och Range Rover-bilar efter underlaget, blir helt automatiskt. 

Systemet tar hänsyn till fjädringsväg, styrvinkel, däckens fäste och om föraren accelererar eller bromsar. Dessutom skickar ett antal högupplösta kameror i fronten information om väglaget framför bilen till huvudenheten, som sedan kan avgöra vad vägen består av (sand, gräs, lera, grus, snö eller asfalt). På så sätt kan fyrhjulsdriftssystem, styrning, stötdämpning, utväxling och motoreffekt anpassas på bråkdelen av en sekund. 

Nya Defender blir en teknikbomb!
På Frankfurtsalongen visades de två nya Defenderkoncepten upp, DC100 Sport (till vänster) och DC100 (till höger). Sportmodellen ska vara mer ”livsstilsinriktad” och grundmodellen blir arbetshästen.

Kamerorna skapar också en 360-gradersbild av omgivningen i 3D som visas på pekskärmen inne i bilen. En algoritm räknar sedan ut den säkraste vägen att ta sig över hindret framför bilen. Systemet kallas Terrain-i och kan även upptäcka fotgängare och hinder i stadstrafik.

En annan nyhet är Wade Aid som kan räkna ut djupet i en vattensamling som ska forceras. Med hjälp av ekolod från båtvärlden kan föraren till exempel avgöra hur djup en flod är. Wade Aid kan också justera bilens höjd, stänga karossens ventilationsöppningar och ge tips om en passande hastighet att ta sig genom vattnet med. Det maximala vadningsdjupet är 75 centimeter.

En idé som kan komma väl till pass i Sverige är däcken med utfällbara dubbar. Dubbarna är placerade i en inre luftkammare i däcken och fälls ut med hjälp av ett elektromekaniskt system i varje hjul.

Nya Defender blir en teknikbomb!
Interiören är uppbyggd i moduler, och köparen ska kunna välja tillval som en portabel grill och första hjälpen-kit…

Och det slutar inte där: Adventure Key innebär att nyckelchippet kan placeras i en klocka eller ett armband. Bilen öppnas med RFID-teknik och själva nyckeln (som kan läggas i handskfacket och naturligtvis är vattentålig) kan sedan användas för att starta bilen.

Land Rover har som målsättning att börja producera nya Defendern 2015, och det återstår att se vilka av alla James Bond-inspirerade system som följer med till serietillverkning. 

Annons
Annons
Rulla till toppen